Hit (3541) F-13

Kur’ana Abdestsiz Dokunulmamasının Delilleri, 4 Mezhep Fukahasının Fetvaları ve Kaynakları

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Kur'an
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2005-01-15 Güncelleyen : /2019-05-10

Soru: Kur’an'a dokunmadan abdestsiz okuyabilirmiyiz? Abdestsiz meal veya tefsir okunur mu ?

Kur’ana Abdestsiz Dokunulmamasının Delilleri: 

Kur’ana abdestsiz dokunulmaması emrini içeren hadis ve kaynakları :
1-''Kur’ana ancak tahir olanlar dokunsun '' [1]hadisi şerifi Kur’ana abdestsiz dokunulmayacağına delildir. 


ولا يمس القرآن إلا طاهر


Cünüb olanlar hayızlı olanlar dokunmasın ile ilgili hadisler daha önce yazmıştım.

Abdestsiz Kuran Okumanın Hükmü, Hayızlı Veya Cünübün Kurana Dokunmasının Hükmü, Cünüp, Hayızlı Ve Abdesti Olmayanın Kurana Dokunmasının Haramlığına Delil Olan Hadisler, Kurana Abdestsiz Dokunulmaması Emrini İçeren Hadis ve Kaynakları İçin Linki Tıklayınız; 


2- Ayeti kerimede  , ''bu Kur’an alemlerin rabbi Allah’dan indirilmiştir'', buyurulmuştur. ''O indirilen Kur’ana ancak temiz olanlar dokunur'',  [2]denilerek (taharetin- ''üç hali''ni içeren bir emirle) taharet üzere olmayanların Kur’ana dokunmaları men edilmiştir. 

إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ (77) فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ (78) لا يَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ (79) تَنزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (80) أَفَبِهَذَا الْحَدِيثِ أَنْتُمْ مُدْهِنُونَ 

 

Taharet abdesttir.  Gusul abdesti ve Hayız hali de bu emrin içine hayli hayli girer..
İbn hacer el askalani nin buluğul meram'ındaki ilk bölümden taharetle alakalı hadisleri okuyun. 
Sonra daha kapsamlı eseri ''el Matalib el Aliye''ye aldığı hadis rivayetlerini okuyun . Taharet ne demektir,anlarsınız. 
Bu ise 4 mezhep muhaddis ve fukahasının neden bu şekilde fetva verdiklerini anlamayı kolaylaştıracaktır. 

Cünüb,Hayızlı Ve Abdesti Olmayanın Kur’ana Dokunmasının Haramlığına Delil Olan Hadisler:
1-Cünüb Ve Hayızlı Nın Mescide Girmesi :
Aişe ra dan 
-‘’ben hayızlı olanın ve cünüb olanın mescide girmesini helal kılmam'' [3]


جسْرة بنت دجاجة قالت سمعت عائشة رضي الله عنها تقول جاء رسول اللَّه صلى الله عليه وسلم ووجوه بيوت أَصحابه شارعة في المسجد فقال وجهوا هذه الْبيوت عن المسجد ثم دخل النبي صلى الله عليه وسلم ولم يصنع القوم شيئا رجاء أن تنزل فيهم رخصة فخرج إليهم بعد فقال وجهوا هذه البيوت عن المسجد فإني لا أحل المسجد لحائض ولا جنب 
 

2-Cünüb Ve Hayızlı’nın Kur’an Okuması:
İbn Ömer ra dan :
’Cünüb ve hayızlı Kur’andan birşey okumaz’’[4]


ابن عمر رضي الله تعالى عنه، عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " " لا تقرأ الحائض ، ولا الجنب شيئا من القرآن 

3-Kur’ana Cünübken Dokunmak :

Ali ra dan :
’Efendimiz sas bize Kur’an okurdu, cünüb olduğu anlar müstesna. ‘’[5]
كَانَ رَسُولُ اللَّهِ - صلى الله عليه وآله وسلم - يُقْرِئُنَا الْقُرْآنَ مَا لَمْ يَكُنْ جُنُبًا

4-Hayızlı Ve Cünübun Kur’an Okuması :
Abdullah b. Ömer ra dan: 
’hayızlı da Cünüb de Kur’andan birşey okumaz ''[6]
عَنِ ابْنِ عُمَرَ ، عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ , قَالَ : " لا تَقَرَأُ الْحَائِضُ وَلا الْجُنُبُ شَيْئًا مِنَ الْقُرْآنِ " .
VECHU’L İSTİDLAL : Kur’anı hayızlı veya cünübler okuyamayacağına delildir. 

5-Cünübken Kur’an Okumak 
-Abdullah b. Revaha ra  hadisi
‘’peygamberimiz bizleri Cünübken Kur’an okumaktan nehyetti. ‘’ [7]
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ رَوَاحَةَ , أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ " نَهَى أَنْ يَقْرَأَ أَحَدُنَا الْقُرْآنَ وَهُوَ جُنُبٌ
 
Hayızlı'nın ,Cünübun Kur’ana Dokunması Kur’an Okuması Hakkında 4 Mezhebin Fetvaları
Hayızlı veya Cünübun Kur’ana dokunmasının hükmü hakkında müctehidlerin ve 4 mezhep fukahasının fetvaları ve kaynakları
-Hayızlı kadın ittifakla namaz kılmaz ,oruç tutmaz, mescide girmez.Kur’ana dokunmaz. -Kur’an a dokunmasının haram olması konusunda hanefi ,malki,şafii,ve hanbeli fukahası ittifak halindedir. 
 

1-Hanefi Mezhebi :
hanefi mezhebindeki haramlık hakkındaki fetvalar için bkz. 
-el Mergınani , el Hidaye I.31 ;el Kasani, Bedaiu’s Sanai,I.33; ibn Nüceym , el Bahru’r-Raik I.211; es Serahsi, el Mebsut III.152; el Mavsili ,el İhtiyar I.13; el Meydani, el Lubab I.43

2-Maliki Mezhebi : (maliki mezhebi fetvaları için )
-Muhtasaru Halil, 17.s; el Kafi ,I.172; el Munteka, I.343; Haşiyet ed Desuki I.125

Kur’an Öğrenen Ya Da Öğretenlerle Alakalı Fetvaları İçin 
-haşiyet ed desuki, I.174; Haşiyet es Savi ,I.312.
 

3-Şafii Mezhebi : (Şafii mezhebi kaynaklarındaki haramlığa dair fetvalar için) 
-el veciz,  I.17; el muhezzeb , I.32;  el mecmu, II.62; muğnil muhtac I.76 

4-Hanbeli Mezhebi : (hanbeli mezhebi için )
-ibn kudame, el muğni,  I.202
 

Not: imam malike nisbet edilen Kur’an öğrenen ya da öğretenlerle alakalı fetvaları için aşağıdaki fotolardaki sayfalar incelenmelidir. 
-Haşiyet ed Desuki, I.174; Haşiyet es Savi ,I.312

 

[1] ed Darakutni, el mu’cem . 45- 283 s. ; el Beyhaki ,es Sünen s. 88; el Hakim , el Mustedrek I.397 ; en Nesai , es Sünen, II. 251

[2] vakıa 77-81 

[3] ebu Davud , es Sünen I.60 hno 232 ;ibn Huzeyme , es Sahih , II.284
hadisin sened ve sıhhat derecesi hakkında , Ebu zur’ a sahihtir, İbn Huzeyme sahihitr demiş ,ibn kattan; Hasen dir demişlerdir. Bkz. İbn hacer , et Telhıs I.139-140

[4] et Tirmizi, es ünen I.236 hno 131 ;İbn Mace , es Sünen Hno 596;Ebu Nuaym, el Hilye IV.22

[5] ahmed b . Hanbel , el Müsned I.83,84 134 ;et Tirmizi , es Sünen I.274;Ebu Davud, es Sünen I.59 hno 229 ;
en Nesai, es Sünen I.144 h no 265 vd. ;İbn Mace I.195 hno 594; el Hakim , el Mustedrek IV.107 ( hakim hadise sahihdir demiş , ez zehebi de bunu onaylamıştır. ;İbn huzeyme es sahih I.104 ;el hakim, ibn hıbban ve şube , bu hadisin sahih olduğuna hükmetmişlerdir. Bkz. İbn Huzeyme, es Sahih I.104 

[6] Et tirmizi, hno 131 ;ibn mace es sünen hno 595 ;ed darakutni es sünen , I. 118;el beyhaki es sunen el kubra I.89 -hadis hasendir , sahih diyenler arasında ibn Seyyidi’n-Nas ta vardır .ibn Hacer de hadisin sahih olduğuna hükmetmiştir. 
İbn hacer el Askalani’nin hadisin sened ve metin kritiği hakkındaki geniş açıklaması için bkz. İbn hacer, ed Diraye I.45 , 85

[7] ed Darakutni , es sunen , I.120 h no 377 -ed darakutni hadisin sahih olduğunu ifade etmiştir. ;Ebu nuaym , Marifet es Sahaba, hno: 4131;ibn Asakir ,Tarihu Dımeşk ,hno :2881.