Hit (3788) K-1241

el İsabe fi Temyizi es Sahabe

Yazar Adı : İbn Hacer el Askalani İlim Dalı : Biyografi
Kitap Dili : Arabça Kitap Tipi :
Konusu : Sitedeki Kayıt Türleri :
Ekleyen : /2014-09-21 Güncelleyen : Fıkıh Dersleri/2014-09-21
el-İsâbe fi Temyizi es Sahabe
İbn Hacer el-Askalânî'nin (ö. 852/1449) sahabenin hayatına dair eseri.

Tam adı el-İsâbe fî temyizi's-sahâbe olup müellifin Fethu'l-bârî'den sonra en önemli eseri kabul edilmektedir.
Aynı konuda daha önce kaleme alınan bazı kitaplarda sahâbî olmayanların sahâbî diye gösterildiğini ve bu eserlerin muhteva bakımından yetersiz kaldığını söyleyen İbn Hacer, el-İsabe'yi 809'da (1406) yazmaya başlamış, üç defa müsvedde çalışması yaptığı bu kitabını kırk yılda tamamlayabilmiştir.
Eserin mukaddimesinde sahabeye dair bilgiler verilerek kime sahâbî deneceği konusu üzerinde durulmuş, sahabenin güvenilir şahsiyetler olduğu konusundaki âyetler zikredilmiş, onları öven bazı hadisler nakledilmiştir.
Her biri kendi içinde alfabetik dört bölümden meydana gelen eserin birinci bölümünde rivayetleri sebebiyle sahâbî oldukları bilinenler, ikinci bölümde Hz. Peygamber zamanında doğup onu görmekle birlikte Resûlullah'ın vefatına kadar temyiz yaşına girmediği için ondan hadis rivayet edemeyen çocuk sahâbîler, üçüncü bölümde, hem Câhiliye hem İslâm devrine yetişmekle beraber Resûl-i Ekrem ile görüştüklerine dair bilgi bulunmadığı için sahâbî sayılmayanlar (muhadram) ele alınmıştır. Orijinal bir çalışma olan dördüncü bölümde ise tabiînden olduğu halde bazı kaynaklarda yanlışlıkla sahâbî olarak gösterilenlere yer verilerek isimlerin yanlış okunması, bir hadisi mürsel olarak rivayet eden râvinin sahâbî zannedilmesi, birden fazla ismi, künyesi veya lakabı olan bir sahâbînin muhtelif şahsiyetlermiş gibi gösterilmesi ve uzun ömürlü bazı yalancıların sahâbî diye kaydedilmesi gibi sebeplerle meydana gelen hatalar üzerinde durulmuştur.

Eserin son kısmında daha Önce adıyla tanıtılmış da olsa künyesiyle şöhret bulanlarla hanım sahâbîlere yer verilmiş, sahâbî olduğu ileri sürülen bazı cinler de zikredilmiştir.

Diğer taraftan bazı sahâbîlerin birden fazla isimle bilinmesi, bazılarının künyeleriyle tanınması, bir kısmını Hz. Peygamber'in farklı bir isimle anması, muhadram olan birinin Resûl-i Ekrem'i çocukken gördüğünün ileri sürülmesi gibi sebeplerle bazı şahıslar iki yerde alınmış, ancak birinden diğerine atıfta bulunulmuştur.
Konusunda en geniş muhtevaya sahip olan eser, mükerrerleriyle birlikte 12.300 kadar biyografiyi ihtiva etmekteyse de müellifin esere devamlı olarak ilâvelerde bulunması, muhtelif vesilelerle bazı biyografilerin "mübhemât" bölümünde ele alınacağı belirtildiği halde kitabın hiçbir baskısında böyle bir bölümün bulunmaması tamamlanmadığı kanaatini uyandırmaktadır.
İbn Hacer, el-İsâbe'yi kaleme alırken altmıştan fazlası sahabe hakkında olmak üzere çoğunun rivayet hakkını elde ettiği 94O'ı aşkın eserden faydalanmış naklettiği görüşlerin kaynağını ve bu kaynaklardaki bazı hataları zikretmiş, sahâbî olduğu halde İlgili eserlerde zikredilmeyenlerle sahâbî zannedilenleri belirtmiş, buna rağmen 100.000'den fazla olduğu kaydedilen sahabenin ancak onda birinin tesbit edilebildiğini, İbn Abdilber en-Nemerî'nin de bütün sahabeyi bir araya getirmek arzusuyla eserine el-İstî'âb adını verdiği halde bunu yapamadığını söylemiştir.
Kitapta sahâbîlere şöhretleri ölçüsünde yer verilerek genellikle bir zatın tam adı, soyu, kabilesi, aşireti, doğum ve ölüm tarihi belirtilmiş, sahâbî olduğunu gösteren özellikleri ve bazı menkıbeleriyle bulunduğu gazveler zikredilmiş, İslâm tarihinde ve hadis rivayetindeki yeri ele alınarak rivayet ettiği bazı hadislere ve bunları nakleden kaynaklara işaret edilmiştir.
Sahabe konusunda daha önce kaleme alınan eserler üzerinde ikmal çalışmaları yapıldığı halde el-îsâbe'ye bir zeyil yazılmaması eserin mükemmelliğini ortaya koymaktadır.

Süyûtî. el-İsâbe'yi Aynü'l-îsâbe fî ma'rifeti's-sahâbe adıyla ihtisar etmiş Şâkir Mahmûd Abdülmün'im, İbn Hacer el-Askalânî ve dirâsetü muşannefâtihî ve menhecihî ve mevâridihî fi kitâbihi'l-İsâbe adlı doktora çalışmasında eserin metodunu, kaynaklarını ve önemini ortaya koymuştur .
el-İsabe, Mevlevî Muhammed Vecîh. Abdülhak, Gulâm Kadîr ve Aloys Sprenger Hasan el-Feyyûmî İbrahim Tâhâ Muhammed ez-Zeynîve Ali Muhammed el-Bicâvîtarafından yayımlanmış, ayrıca muhtelif neşirleri yapılmıştır.
...
Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort