Hit (3692) M-2152

Organ Naklinin Hükmü Konusunda Resmi kuruluş ve Dini Merkezlerin Yayınları

Yazar Adı : İlim Dalı :
Konusu : Dili :
Özelliği : Makale Türü :
Ekleyen : /2015-04-23 Güncelleyen : /0000-00-00

Organ Naklinin Hükmü Konusunda Resmi kuruluş ve Dini Merkezlerin Yayınları

1-Müşavere ve Dini Eserleri inceleme Kurulu

T. C. Diyanet İşi. Bşk.na bağlı olup sonraları. Din İşleri Yüksek Kuruluna dönüştürülen bu kurul, 16. 04.1952 tarih ve 211 sayılı kararla, "ölüler üzerinde Otopsi Yapma" nın, 25.10.1960 gün ve 492 sayılı karar ile de "Kan ve Kornea Nakli"nin dinen caiz olduğu hükmünü beyan etmiştir.

2-Din işleri Yüksek Kurulu

Diyanet İşleri Başkanlığı'nın önemli bir organı olan bu kurul da, 19.01.1968 tarih ve 3 sayılı bir kararla, "Kan ve Kalp Nakli"nin cevazına, 03.03.1980 tarih ve 396 sayılı ve 13 no.lu karar ile de, "ölüden Organ ve Doku Nakli"nin caiz olduğuna fetva vermiştir’’ [1]

3-Kuveyt Fetva Kurulu

Kuveyt Vakıflar ve Islami işler Bakanlığına bağlı bu kurul, 24.12.1979 tarih ve 132/79 sayılı fetva ile "Diriden Diriye ve ölüden Diriye Organ Nakli "nin tesbit edilmiş şartlara uygun olmak kaydıyla caiz olduğuna, 14.09.1981 tarih ve 87/81 sayılı fetva ile de, "Böbrek nakli "nin cevazına hüküm vermektedir. Ayrıca 22.06.1983 gün ve 103/83 sayılı fetva ile de, "Organ Naklinde Muvafakatları istenilen Aile Fertleri"ni miras sırasına göre tesbit etmektedir.(l 48)

4-İslami Fıkıh Kurulu مجمع الفه الاسلامي

Merkezi Suudi Arabistan'ın Cidde şehrinde bulunan bu kurul, 19-28 Ocak tarihinde Mekke’de düzenlenen sekizinci dönem toplantısında "İnsan Organ Nakli" hususunda alman kararla, diriden diriye organ naklini caiz gördüğü gibi bu işlemin insan kerameti ile de çatışmadığını bildirmektedir. Bu toplantıya Muhammed Ali el-Barr gibi sekiz tıp uzmanı da katılmıştır [2]

Aynı Kurul, 17-21 Ekim 1987 tarihinde, Mekke'de tertip edilen 10.uncu dönem toplantısında "ölülerin Cesetleri üzerinde Otopsi Yapma" konusuna da varılan karar gereğince, cevaz verilmiştir. [3]

Keza aynı kurul, 11 Şubat 1988 perşembe günü son bulan dördüncü İslami Fıkıh Kurulu toplantısında “Başka İnsan Organlarından Faydalanmak" konusunda alınan kararda, ter türlü organ naklinin cevazına hüküm verildiği gibi, nakil için aranan şeri şartlar da belirtilmiştir [4]

5-Büyük Bilginler Konseyi مجلس هيئة كبار العلماء

Suudi Arabistan'da bulunan bu konseyin 1398/1978 tarihinde, Taif kentinde düzenlenen 13.ncü dönem toplantısında, "Kornea Nakli" konusunda alınan 25.10.1398 gün ve 62 no.lu kararla kornea nakli caiz görüldüğü gibi, aynı konseyin 1402/1982 tarihinde yine Taif’te tertip edilen 20.nci dönem toplantısında da "ölüden ve Diriden Diriye Organ Nakli ve Bağışlaması" hususunda varılan 06.11.1402/1982 tarih ve 99 sayılı karar ile de, her çeşit organ nakli ve bağışlamasına dair şeri hüküm beyan edilmiştir .[5]

6-Ezher Üniversitesi Fetva kurulu

Fetva Kurulu Başkam üstad Muhammed Abdullatif es-Sübki'nin "ölüden Organ Nakli" konusunda naklin cevazına, insan kerameti ile ters düşmediğine dair açıkça hüküm verdiği ve o dönemin Mısır Müftüsü üstad Ahmet Hureydi de, bu fetvanın hukuki gerekçesini ve nakli dayanağını göstermek suretiyle onayladığı belirtilmektedir. [6]

İlmi Kariyerli Şahsiyetler

1-Seyyid Sabık

Büyük bir İslam hukukçusu olan bu Mısır bilgini, Fıkhu's-Sünne adlı eserinin birinci cildinde, ölü ananın karnındaki canlı cenini kurtarma konusuna ikinci cildinde de, muztarrın insan etinden yemesi hususundaki fıkhi tartışmaya az da olsa değinmekte ve kendi kanaatini belirtmektedir .[7]

2-Abdülkerim Zeydan

Bağdat üniversitesi Edebiyat Fakültesi öğretim üyelerinden olan Zeydan’ın, "Mecmuatu Buhüsin Fıkhiyye" adlı eserinde, "ölüden organ nakli" konusunu şeri delillere dayandırdığını görmekteyiz. Ayrıca "el-Veciz fi Usulil-Fıkh" isimli eserinde de İslam hukuku amacından bahsederken insanın yaşama hakkını zaruri maslahatlar arasında zikretmektedir .[8]

3-Cadel-Hakk, Ali Cadel-Hakk

Ezher üniversitesi Rektörü olan Cadel-Hakk, "Kadaya islamiye Muası­ra, el-Fıkhul-İslami Merûnetuhu ve Tatavvuruhu" ismindeki kitabında, "Organ nakli ve bağışı" bahsinde önemli bir araştırmayı serdettiği görülmektedir .[9]

3-Muhammed Selam Medkar

Kahire Hukuk Fakültesi İslam Şeriatı Bölüm başkam olan bu bilim adamının da, şeri maslahat açısından "ölüden Organ Nakli" konusunu güzel bir hukuk mantığıyla açıkladığı nakledilmektedir .[10]

4-Ebu Alel-Mevdûdi

Pakistanlı büyük alim ve İslami Fıkıh Kurulu üyesi olan Mevdudi, "Meseleler ve Çözümleri" adlı eserinin ikinci cildinde, otopsi ve kan naklinden söz ederken, üçüncü cildinde de, ölüden diriye organ nakli konusuna temas etmekte, ancak şiddetle karşı olduğu görülmektedir .[11]

5-eş-Şarbasi Ahmed

Ezher üniversitesi öğretim üyelerinden olan Şarbasi "Yeselûneke fid-Din vel Hayat" adlı yedi ciltlik eserinin birinci cildinde, özel başlıklar altında kalp naklini, nakil şartlarını ve hukuki prensiplerini islami açıdan işlerken, ikinci cildinde, otopsi ve göz nakline temas etmekte, üçüncü cildinde ise, kan nakli hakkındaki görüşünü sergilemektedir .[12]

6-Mahmud Nazım Nesimi

Tıp doktora olan Nesimi'nin, ”et-Tıbbun-Nebevi vel-ilmul-Hadis" isimli kıymetli eserinin üçüncü cildinde, ölülerden organ aktarma konusunu Fıkhi deliller ışığında güzel bir mantıkla ele aldığı görülmektedir. [13]

7-Ahmet Ömer Haşim

Mısır ulemasından olan Dr. Haşimin Mısır Benha üniversitesi Edebiyat Fakültesinde Şubat 1987'de düzenlenen Birinci Dini Kongreye katıldığı ve öğrenciler tarafından kendisine yöneltilen bir soru üzerine, organ nakli,bağışlanması ve otopsi hakkında fıkhı açıdan geniş bilgi verdiği

belirtilmektedir. [14]

8-Muhammmed Seyyid Tantavi

12 Temmuz 1987 Aynu'ş-Şems Tıp Fakültesinde düzenlenen "Organ Nakli” kongresine iştirak eden Mısır Cumhuriyeti Müftüsü olan Dr. Tantavi, İslam hukuku açısından, ölüden organ nakli ve bağışı hususunda, resmi fetva mahiyetinde, naklin dini hükmünü beyan etmektedir, Bu fetva, 13.7.1987 tarihli el-Ehram gazetesinde yayınlanmıştır. [15]

9-Ahmed Fehmi Ebu Sünne

Ümmul-Kura üniversi tesi. Yüksek Şeri ilimler Bölümünde Fıkıh ve Usûlü Fıkıh öğretim üyesi Ebu Sünne'nin, Mecelletul-Mecmeil- İslami 'nin S. I. 1987 sayısında, "İnsanın kan veya organının nakliyle insanı tedavi etme" konusunda yayınlanan makalesinde, diriden diriye ve ölüden diriye organ nakli, kan nakli ve şartları, haramla tedavinin hükmü gibi hususları geniş kapsamlı bir çerçevede araştırıp değerlendirdiği müşahede edilmektedir. [16]

10-Muhammed Raşid Rıza Kabbani

İslami Fıkıh Kurulu üyesi olan Dr. Kabbani, "insandan insana Organ Nakli" konulu makalesinde, kişinin kendi organlarında tasarrufu, vasiyet etme hakkı, hukukun kısımları ve hükümleri, maslahat ve mefsedet ölçüsü gibi önemli konularda çok değerli bilgiler vermektedir. [17]

11-Menna' b. Halil el Kattan

Riyad'daki, İmam Muhammed B. Saud Üniversitesi Yüksek Bilimler Dalında öğretim üyesi olan el-Kattan, “Kan Bağışı ve Nakli Hakkında Fıkhi Içtihad" konulu makalesinde, insan hayatını koruma ve kurtarmanın Islamm ana maksadlarından olduğumu, bu husustaki hukuki prensiplerin net ve açık bulunduğunu, kan vermenin de bir hibe olayı olması dolayısıyla üstün bir ahlak eseri olduğunu vurgulamaktadır. [18]

12-Muhammed Buhayt el-Mutii

30’1u yıllarda asrın en büyük İslam bilgini ve o dönemin Mısır Cumhuriyeti Müftüsü el-Mutii'nin, otopsi konusunda yayınlanan fetvasında, hastalıkları öğrenmek, organların fonksiyon ve vazifelerini tesbit etmek için otopsi yapmanın caiz olmadığı, bu bilgelerin hayvanlar üzerinde yapılabilecek otopsiden de öğrenilebileceği görüşünde olduğu ifade edilmektedir .[19]

13-Şeyh Yusuf ed-Decvi

Mısırlı büyük alim üstad ed-Decvi de, o devrin Mısır müftüsü Şeyh Muhammed Buheyt el-Muti'nin otopsi fetvasına karşı, otopsinin cevazına dair kaleme aldığı makalesinde, "mefsedeti önlemek, maslahatın celbine mukaddemdir" fıkhi prensibinden hareketle otopsi konusunda, maslahat ve mefsedet arasındaki muvazeneyi değerlendirerek hükmünü beyan etmiş olduğu belirtilmektedir .[20]

14-Muhammed Ferec es Senhûri

Ezher üniversitesi Fıkhi Araştırmalar Kurulu Eski Başkanı üstad es-Senhüri'nin, organ nakli konusunu değişik cephelerden ele alıp incelediği, pek çok önemli sorularla konuya yaklaştığı nakledilmektedir .

Yayınlandığı Kaynak :
Yayınlandığı Dergi :
Sanal Dergi :
Makale Linki :
Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort