Hit (3253) F-867

Peygamberimiz İctihat Etti mi, Hz Ademin Cennetten Çıkarılma Sebebi

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Peygamberimiz
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2012-05-15 Güncelleyen : Sümeyye Abacı/2023-02-02

Soru 1: Peygamber efendimiz hatalı içtihat yapar mı peki yaparsa bu içtihat peygamberlerin sıfatlarıyla ters düşmez mi?
Soru 2: Hz. Adem günah işlediği için cennetten çıkarıldı demenin hükmü nedir?
Soru 3: Peygamberimiz hüküm koyabilir mi?
Soru 4: Fıkıh hükümlerinin temel kaynaklarının sırası nedir?

 
el Cevab:
S1.) Peygamber efendimiz hatalı içtihat yapar mı peki yaparsa bu içtihat peygamberlerin sıfatlarıyla ters düşmez mi?
C1.) Peygamberimiz dini bir konuda masumdur. Beşeri konularda da masumdur.
Peygamberin ictihat ettiği bilinemez. Onun ictihat ettiği bir iddiadır.
Peygamberin bir şeyi onaylaması o konuyu dinden bir esas haline getirir. Bunu biliyoruz. Ayetle sabittir. İctihat ettiği fikri modernistlerin yorumudur.

S2.)Hz Adem günah işlediği için cennetten çıkarıldı demenin hükmü nedir?
C2.) Gayrimüslimler açısından hata etti deseler bu anlaşılabilir.
Ama Allah Rasûlü (sas) bizleri (müminleri), peygamberler hakkında yakışıksız ifadeler kullanmaktan men etmiştir…
Diğer taraftan Cennet mükelliflik yeri değildir. Oradaki hata dünyadaki hata ve isyan nitelemesinden farklıdır. 

فوسوس إليه الشيطان قال ياآدم هل أدلك على شجرة الخلد وملك لا يبلى فأكلا منها فبدت لهما سوآتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنة وعصى آدم ربه فغوى ثم اجتباه ربه فتاب عليه وهدى    [1 

-Peygamberlerden zelleler meydana gelebilir.
Zelle; Allah’a isyanı kastetmeden peygamberlerden sadır olan muhalefetlerdir.

S3.) Peygamberimiz hüküm koyabilir mi?
C3.) Evet. Peygamberin söylediği her dini cümle dindendir. Vahye dayanır ya da vahiyle onaylıdır.

S4.) Fıkıh hükümlerinin temel kaynaklarının sırası nedir?
C4.) Kuran, sünnet, icma, kıyas ve 15 civarında fıkhi değer....

Ek1;
Hadiste;

عن أبي هريرة عن النبي - صلى الله عليه وسلم - قال : احتج آدم وموسى فقال موسى : يا آدم أنت أبونا خيبتنا وأخرجتنا من الجنة ، فقال آدم : يا موسى اصطفاك الله - عز وجل - بكلامه وخط لك بيده يا موسى : أتلومني على أمر قدره الله علي قبل أن يخلقني بأربعين سنة فحج آدم موسى ثلاث

Musa (as) Adem (as) a sen hata edip bizi dünya hayatında imtihan edilmek durumunda bıraktın deyince Adem (as) Allah’ın bizi dünya hayatına göndermesi daha beni yaratmadan 40 yıl önce takdir ettiği bir kaderdir. Sen beni bununla ayıplama dediğini ve bu suretle Adem (as)ın Musa (as) a güçlü bir delil ile ikna ettiğini ifade etmiştir.
Peygamberimiz Musa (as)ın sorusuna cevap vermeyip imtihan edilme olgusunun kader olma tarafını öne çıkararak Adem Musa’ya galip geldi demiştir.

Hadisin metni [2]

عَنْ حُمَيْدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ ، أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " احْتَجَّ آدَمُ وَمُوسَى ، فَقَالَ لَهُ مُوسَى : أَنْتَ آدَمُ الَّذِي أَخْرَجَتْكَ خَطِيئَتُكَ مِنَ الْجَنَّةِ ، فَقَالَ لَهُ آدَمُ : أَنْتَ مُوسَى الَّذِي اصْطَفَاكَ اللَّهُ بِرِسَالَاتِهِ وَبِكَلَامِهِ ، ثُمَّ تَلُوومُنِي عَلَى أَمْرٍ قُدِّرَ عَلَيَّ قَبْلَ أَنْ أُخْلَقَ ، فَقَالَ : رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : فَحَجَّ آدَمُ مُوسَى مَرَّتَيْنِ


Hadisin metni [3]

عَنْ طَاوُسٍ ، قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا هُرَيْرَةَ ، يَقُولُ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " احْتَجَّ آدَمُ ، وَمُوسَى ، فَقَاالَ مُوسَى : يَا آدَمُ أَنْتَ أَبُونَا خَيَّبْتَنَا وَأَخْرَجْتَنَا مِنَ الْجَنَّةِ ، فَقَالَ لَهُ آدَمُ : أَنْتَ مُوسَى اصْطَفَاكَ اللَّهُ بِكَلَامِهِ وَخَطَّ لَكَ بِيَدِهِ ، أَتَلُومُنِي عَلَى أَمْرٍ قَدَّرَهُ اللَّهُ عَلَيَّ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَنِي بِأَرْبَعِينَ سَنَةً ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : فَحَجَّ آدَمُ مُوسَى ، فَحَجَّ آدَمُ مُوسَى " . وَفِي حَدِيثِ ابْنِ أَبِي عُمَرَ ، وَابْنِ عَبْدَةَ ، قَالَ أَحَدُهُمَا : خَطَّ ، وقَالَ الْآخَرُ : كَتَبَ لَكَ التَّوْرَاةَ  بِيَدِهِ .


Ek 2:
1-Peygamberimiz dini bir konuda masumdur. Beşeri konularda da masumdur.
2-Peygamberin ictihat ettiği bilinemez. Onun ictihat ettiği bir iddiadır.
Peygamberin bir şeyi onaylaması o konuyu dinden bir esas haline getirir. Bunu biliyoruz. ayetle sabittir.
3-İctihat ettiği fikri modernistlerin yorumudur.

Peygamber Efendimize Müctehid Denmemesi Hakkında;
1-İctihad; tanımı itibarıyla, şartları itibarıyla, hata-isabet etmesi itibarıyla ümmetinden bir birey tarafından efendimize tatbik edilemez. Peygamber (sas) hakkında Allah'tan başka kimse düzeltme yapamaz. İctihat etti de hata etti diyemez.
Allah peygamberimizi uyarıp hüküm teşri ederse bu yeni hüküm olur. Yeni hüküm indirmez ise bu peygamberin sözünün Dinden bir asıl haline gelmesi demek olur.

2-Müctehidde bulunması gereken şartlar efendimizde aranamaz. Aranırsa da açıkça görülecektir ki; ''müctehidlik şartları olarak tesbit edilen şartlar'' efendimizde yoktur.
Kıyas , bizden öncekilerin şeriatı, istishab, istihsan, kavlus sahabi, vs. şartlar efendimizde aranamaz.
Kuran ve sünnette hakkında nas olup olmaması taraması nasıl yapılacaktır?

3- Ümmet bireyleri Peygamber (sas)' e itaat durumundadırlar. Çünkü o şari'dir.
Allah peygamberinin bir tasarrufunu düzeltmediği müddetçe efendimizin tatbikatını eleştirmek ve hatadır demek küfür olacaktır.

4-Peygamberin sözlerine bunlar onun ictihadlarından mı yoksa Allahın kendisine vahyettiği şeylerden mi gözüyle bakılamaz.
Peygamberin ictihadlarına uymuyorum onlar ictihaddır, ben de müctehidim, denilemez. Denilirse bu ona ve hükümlerine kayıtsız şartsız itaati emreden ayetlere muhalefet olacağından küfür olur.

5-Peygamberimiz vefat etmeden söylediği yaptığı her şey dinileşmiş olduğundan karara bağlanmış olan bu hükümler tartışma dışı hale gelmişlerdir. Artık son halleriyle sünnettirler. Bu konular ictihadlar bağlamında mütalaa edilemezler.
Bu çerçevede efendimizin ictihadları başlığının İslami ilimler de yeri yoktur. Asrı Saadette teşri devam ederken teşri tarihi açısından bir yeri olabilir o da efendimize özel bir durum olarak ifade edilmelidir.

6-Eski dönem fakihlerinin eserlerindeki Peygamberin ictihadı ifadeleri Kuran, sünnet ve bazı konulardaki vahyi bekleme anındaki efendimizin tavırları manasındadır. Bunlardan bazıları efendimizin davranışına uygun olarak onaylanmış bazıları değiştirilmiştir. Bu konular fıkıh kitaplarında tek tek bellidir.

7-Modernistlerin ''Peygamberin İctihadları'' başlığı atıp konuyu taşımak istedikleri nokta, sünnetin güvenilirliğine gölge düşürme gayretidir.
Oryantalistlerin edepsiz davranışları ve yaklaşımları modernist ilim adamlarına sirayet etmiştir. Bu noktada ve bu anlayışla efendimizin ictihadlarından bahsedilemez. Bahsedilirse bu, iman ve gereklerine munafi bir durum olacaktır. Bu bağlamda ne dediğini bilen modernistlerin Peygambere imanı sorunludur. Ne dediğini bilmeyenler ise iman bunalımı içerisindedirler.
 

Mülahaza: Muhammed Imran
Peygamber efendimiz s.a.s bedir harbi esirleri, hurma aşılanması, münafıkların reisinin cenaze  namazında, hendek kazımı sırasında münafıklara izin vermesi gibi dine ve risalet görevine tealluk etmeyen dünyevi olarak ta uzmanı olmadığı bazı konularda hatalı davranmıştır. Fakat bu hata üzere kalınmamış bunlar ya bizzat vahiy tarafından düzeltilmiş ya da Allah Rasülü tarafından düzeltilmiştir. O (sas) mü'minler için en güzel örnektir ona uyanlara selam olsun.

el Cevab: Peygambere hatalı davranmıştır denmez.
İşte modernizmin İslam dünyasına girişi ve İslam ümmetinin efendimizle alakalı edeplerini dejenere edişine tipik örnek.

Peygambere ve Allaha hata nispetinde bulunulmaz.
Allah hayrı da şerri de yaratandır. Ama İman edebi Allah benim kötülüğümü istedi ve bana bela verdi denmemesini gerektirir.
Veş şerru leyse ileyk tahavi akidesinde detaylıca ifade edilmiş bir dini esastır.
''Peygambere de hata etti'' demek sadece Allah'a ait bir yetkidir. Peygambere onun ümmetinden birisi bu ifadeleri kullanmamalıdır.

 


[1] Taha 121
[2] Buhari es Sahih h no: 95
[3] Muslim es sahih hno: 4799
 

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort