Hit (4885) F-853

İman Yenileme, Tecdidi İman Ne Zaman Gerekir

İlim Dalı : Fıkıh Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2027-05-15 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Sayın hocam bana öyle bir şey söyleyin ki ben onu her gün yatmadan yapayım gün içinde küfre düştüysem imanım tazelensin...

el Cevab:
Bu durum vahim olur. İman sahibi küfre düşerse tevbesi o küfürden ona inanmayı terk etmesi suretiyle olabilir.
Gündüz küfre giren akşam tevbe ettim dese böyle diyerek imana giremez.
Ama iman kalbin inanılan şeyi kesin bir kanaatle doğru kabul etmesi ve dilin onu ifade etmesidir. İman etmek fiil değil kalpteki bilinçtir. O kalpteki bilinç bozulmadan insan kafir olmaz. O kalpteki bozulmuş olan iman değeri düzelmeden de imana dönüş olmaz.
Bazı fıkıh kitaplarında küfür üç türlüdür yazar. İtikadi küfür ameli küfür ve ahlaki küfür.
Yukarıda yazdığım bilgiler itikadi küfür için geçerlidir.
Ameli ve ahlaki küfür ise esasen küfür değildir, günahtır. Günaha küfür denilmesi dilsel manasıyladır. Hiçbir ameli günah helal kabul edilmedikçe sahibini dinden çıkarmaz. Dolayısıyla işlenilen ameli küfürler sebebiyle iman yenileme gerekmez. Ama ''nasuh tevbe'' dediğimiz tekrar hataya düşmeyecek şekilde azimle tevbe etmek gerekir.
Şimdi aranızdan birisi bir hadis var kıyamete yakın insanlar akşam mümin akşamlayacaklar sabah kafir kalkacaklar, o zaman buna ne diyeceksiniz diyecek, duyar gibiyim...

Mülahaza: Fatih Müşerref Korkmaz
Soruyu şunlar için sordum.. Bir yerde okumuştum zaruretsiz abdestsiz namaz kılan kafir olur diye. Ben abdestsiz namaz kılan gördüm abdest almadığını da biliyorum beraber yola çıkmıştık geldi benle namaz kıldı camide dedim ki senin abdestin yok dedi ki biliyorum eşşeklik yaptım işte dedi… Namazın abdestsiz olmadığını da biliyor bu durumda ben ona ne yapıyım?

el Cevab: Fıkıh kitaplarında geçen amellerle alakalı ''......küfürdür'' şeklindeki ifadeler vardır . Doğrudur. Her ilmin kavramları vardır. Hadis ilminde başka, fıkıh ilminde başka Akaid ilminde başka anlamlara gelen kavramlar vardır.
Akaid ilminde küfür; iman esaslarından biri veya birkaçının inkar edilmesi,ya da başka bir manada kullanılması ve ya Allahın kitabında peygamberinin sünnetinde sübut bulmuş bir doğru sabitliği itiraf edildikten sonra doğru bulmuyorum, yapmam, böyle haram olmaz ve ya böyle helal olmaz gibi ifadelerle İslam dininin bir doğrusunun inkar edilmesi, bir haramının helal kabul edilmesi, bir helalinin haram kabul edilmesi suretiyle Allah’a ve Rasulüne isyan edilmesi suretiyle oluşur. Gerçek küfür budur.
İslam da emredilen bir amel yapılmıyor, ya da haram yapılıyorsa bu duruma bakılır. Bu yasaklamayı çiğneyen şahıs bunu haram olduğu halde helal kabul ederek yapıyorsa bu direkt olarak iman akdini hükümsüz kılacağından o amele küfür denilir. Sahibine de kafir denir.
Ama dikkat edilsin esasen amel küfür değil ameli yaparken Allah’a yapılan isyan Allah’a imanın olmadığı manasına geldiği için bu küfür hali oluşuyor.
Fıkıh ilmindeki küfür; ameli meselelerde bir fiili işleyen hakkında sahibi kafir olur denildiğinde sahibi büyük günah işlemiş olur manasına da gelir. Bu ameli işleyen Müslümanlıktan çıkıp gayrimüslim haline gelir manasına da gelebilir.
-Sırf ameli bir hata sahibini dinden çıkarmaz. Örneğin sırf adam öldürdü diye birisi kafir olmaz ve sırf zina etti diye bir insan kafir olmaz, sırf namazı kılmadı diye bir insan kafir olmaz.
Ama adam öldürmek küfürdür, zina etmek küfürdür. Namaz kılmamak küfürdür, denilebilir.
Bunu fıkıh kitaplarında okuyan birisi bu kavramların hangi çerçevede kullanıldığını bilmiyorsa önüne geleni tekfir edebilir. Ve hata etmiş olur.


Soru: Şöyle dua etmenin sakıncası var mı? Rabbim bilerek bilmeyerek şirke girdiysek bilerek bilmeyerek küfre girdiysek tevbe ediyoruz çok pişmanız demek bunu kabul etmek midir yoksa güzel midir? Yani bu durumda iman yenilenmiş olur mu eğer imanı gittiyse, yoksa illa ne yaptığını bilip ona mı tevbe etmek gerekir?

 

el Cevab: İman sahibi olmak küfrü ve şirki bilmeyi gerektirir. Bilmiyorsanız iman sahibi değilsinizdir zaten.

Hadisi şeriflerdeki ifadeler gizli şirk dediğimiz dini amelleri riya gibi marazlarla birlikte işlemekten emin olunamaması durumları içindir.

Tecdidi iman (iman yenilenmesi) lafızla yapılmaz. İman kalbin Allah’ın varlığını birliğini noksanlıklardan yüce kemal sıfatlara sahip tek ibadet edilmeye layık varlık olduğunu peygamberimizin onun elçisi olduğunu ve Allah’tan haber verdiği her ne varsa onları kayıtsız şartsız Allah’tan doğru ve eksiksiz ve fazlasız naklettiğini kalben kabul ve izan etmektir.

Dil ile ikrar etmek seslendirmek İslam izharı içindir.

Diyeceğim dil ile Kelime-i Tevhid ve şehadet getirmekle iman gerçekleşmez. Kalbin bu değerlere kesin kanaati ile iman gerçekleşir. Dolayısıyla tecdidi iman denilen şey teberrük içindir. Zikr içindir.

Yapılan hata hak ihlali içeriyorsa hakkın sahibine teslim edilmesi gerekir.

Yapılan hata emre muhalafet etmek ise emri yerine getirmekle tevbe edilir.


Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort