İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Hac/ Umre |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2027-01-15 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Hocam iş maksatlı Arabistan’a götürdüler seni hac vazifeni yerine getirsen kabul olur mu?
el Cevab:
-Yazdığınız şekilde hac etmek caizdir. Geçerli olur.
Haccın farziyetinin şartları kendisinde oluşmuş bir mükellef Müslüman, hac aylarında iş ya da başka bir sebeple Hicaz da bulunursa ve Hac etme fırsatı bulursa ve Hac ederse, bu Hac sahih olur.
Mülahaza: وميت كاراباجاك
Peki sayın hocam kişiyi görevliymiş gibi gösterip de Arabistan’a götürürlerse bu kişinin de yaptığı Hac geçerli midir? Örnek: Aşçı olmadığı halde tanıdıklar vasıtası ile kendini aşçı göstermek ya da kasap göstermek gibi.
el Cevab:
Arabistan’a gitme şekli ayrı bir konudur. Hac farizası şartlarını üzerinde toplayan bir mümin hac zamanı Mekke de bir şekilde bulunur da Hac etmeye imkan bulursa haccı geçerli olur.
Mülahaza: Esasen sorumu biraz açmam gerekiyordu diye düşündüm cevabınızdan sonra; Malumunuz Arabistan ülkelere belirli kotalar koyuyor hacı sayıları ile ilgili, şimdi diyanet işleri başkanlığında bildiğim kadarı ile bu sayılardan din görevlileri ve diğer görevlilere kontenjan ayırıyor. Şimdi iş burada başlıyor aşçı olmayan biri "torpil" kullanarak kendini aşçı, kasap vb. meslek guruplarından birinde göstererek Mekke’ye gidiyor. Bu şahıs haksız yere böyle bir uygulama içine girerek oraya gitmeyi bekleyen diğer vatandaşların hakkına giriyor bu şekilde yapılan hac caiz midir diye sormam gerekiyordu sanırım.
el Cevab: '' Hac geçerlidir '' cevabını verdim ya...
-Devletlerin Hac farizasını eda etmek isteyenlere kota uygulaması
-Hac bölgesine giriş için Müslümanlara vize uygulanması
-Mekke topraklarının üzerinde istimlak yapılması esasen caiz değildir.
Hac vizesi uygulaması dini değildir. Medeni -siyasi bir dayatmadır. Harameyn toprakları müminlerin ortak mülküdür. Dolayısıyla bir insan kaçak ya da bir yolunu bulup hac zamanı Mekke’ye gitse ve hac etse günahkar olmaz. Onu engelleyenler ve ya engelleme girişiminde bulunanlar günahkar olur.
Mekke ve Medine topraklarının ve harem bölgelerinin tamamı Osmanlı Devleti döneminde satın alınıp vakfiye haline getirilmiştir. Bu vakıfların Allah için vakfettikleri yerler alınıp satılamaz. Sadece vakfiyeleri şartnamelerine uygun olarak. (belki mescid alanına ilhak edilebilir.)
-Mekke ve Medine’de harem alanlarına yapılan yapılar ve ticari işletmeler caiz olmaz. Oteller dışarı çıkarılıp o alanlar mescide ilhak edilmeliydi. Ama Vakıf alanları otel yapılıp bu alan daraltılınca hac kotaları getirildi. Hac kotalarını aşabilenlerin aşıp hac etmeleri caizdir.