İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Abdest,Dolgu Yaptırmak |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2027-05-15 | Güncelleyen : /2019-05-17 |
Soru: Hanefi mezhebinde gusül için ağız ve burun vücut dışı sayılıyor ve yıkanması farzdır. Bazı din alimleri diş dolgusunun gusüle engel olduğunu bu yüzden gusül alırken ağız ve buruna su vermenin sünnet sayıldığı mezhepleri taklit edilmesi gerektiğini söylüyorlar. Bu doğru mudur?
el Cevab:
Hanefi mezhebinde diş dolgusuyla alakalı eski metinlerde net bir hüküm yoktur. Ama sonra ki dönem uleması kaplama ve kopan uzvun yerinin doldurulması, oynayan dişin sıkıştırılması, yemek kalıntılarının diş aralarına girince yapıştıkları yerin ıslanmasına engel olması gibi konuların fetvalarını esas alarak diş dolgusuna yorum getirmeye çalışmışlar ve netice olumsuz çıkmıştır.
Mülahaza: Merhaba hocam bir arkadaşım bir şey söyleyerek kafamı karıştırdı. Köprülü diş dolgusu yaptırmış. Gusül abdestini hanefiye göre alamazsın diyor. Şafi mezhebini taklit etmeliyiz dedi. abdestini öyle aldı. Bundan sonra ise abdesti şafi ye göre aldıysan namazı da ona göre kılacaksın dedi. Ben böyle bir şeyi hiç duymamıştım. Böyle bir durum var mı? Çünkü arkadaş bir yerde böyle okudum diyor. Bizi aydınlatırsanız sevinirim hocam.
el Cevab:
- Diş dolgusu tedavidir. Diş hastalanınca sağlık bozulur. Dişin bir kısmı tahrip oldu diye dişi sökmek gerekir diye bir fetva olmaz. Tedavi de asıl olan meşru olmasıdır. Dolgu dişin bozulan yerinin yapay olarak tedavisidir. Son dönem hanefi fukahası da olaya bu çerçeveden bakıp cevaz fetvaları vermişlerdir. Arkadaşlarınızın naklettiği şeyler ağız da su değmemiş bir yer kalması durumunda gusülün tamamlanmış olmayacağı mihverli olarak konuya bakanların sözleridir.
iza daagal emru ittesea