Hit (2578) F-542

Anne Sütü , İnsan Sütüyle Hangi Hallerde Süt Kardeşliği Tahakkuk Eder ?

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Süt Kardeşliği
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : Fıkıh Dersleri/2009-12-14 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Hocam bir anne sütünü dondurup saklasa, kendi çocuğunu sütten kestikten sonra o sütle başka bir çocuğu doyursa süt çocuğu ve sütkardeşliği durumları nasıl olur?

 

el Cevab: Anne sütü sebebiyle bozulmadığı müddetçe göğüsten emmeyle ve bir kaba akıtarak kabdan ya da biberondan içirmeyle (süt kardeşliği için gereken emme oluşursa) sütten kesilmemiş 30 aya kadar bebeğin süt oğulluğu tahakkuk eder. Süt akrabalığı de tahakkuk eder.

 

Mülahaza: Hüseyin Güneş

Bozulursa Sütkardeşlik Tahakkuk Etmez mi Demek İstediniz?

 

el Cevab: Süt bozulursa süt kardeşliği tahakkuk etmez.
İçine birden fazla kadının sütü karıştırılırsa, kimin sütü belli olduğunda az da olsa çok da olsa süt emmekle süt akrabalığı tahakkuk eder.

 

Mülahaza: Hüseyin Güneş

Bozulan Anne Sütünün Sütkardeşliğe Engel Olduğunun Kaynağı Nedir Acaba? 

el Cevab:  

süt bozulursa, süt özelliğini kaybettiğinde, (kaynatılmak veya yemeğe katılmak suretiyle ) sütkardeşliği oluşturma sıfatını kaybeder.

1-ولو جعل اللبن مخيضا أو رائبا أو شيرازا أو جبنا أو أقطا أو مصلا فتناوله الصبى لا يثبت له الحرمة لان اسم الرضاع لا يقع عليه وكذا لا ينبت اللحم ولا ينشر العظم ولا يكتفي به الصبى في الاغتذاء فلا يحرم[1]

2- ولو اختلط اللبن بغيره فهذا على وجوه

اما ان اختلط بالطعام أو بالدواء أو بالماء أو بلبن البهائم أو بلبن امرأة أخرى فان اختلط بالطعام فان مسته النار حتى نضبح لم يحرم في قولهم جميعا لانه تغير عن طبعه بالطبخ[2]

3-وان لم تمسه النار فان كان الغالب هو الطعام لم تثبت الحرمة لان الطعام إذا غلب سلب قوة اللبن وأزال معناه وهو التغذى فلا يثبت به الحرمة وان كان اللبن غالبا للطعام وهو طعام يستبين لا يثبت به الحرمة في قول أبي حنيفة وعند أبي يوسف ومحمد يثبت

وجه قولهما ان اعتبار الغالب والحاق المغلوب بالعدم أصل في الشرع فيجب اعتباره ما أمكن كما إذا اختلط بالماء أو بلبن شاة [3]

4-شاة ولابي حنيفة ان الطعام وان كان أقل من اللبن فانه يسلب قوة اللبن لانه يرق ويضعف بحيث يظهر ذلك في حس البصر فلا تقع الكفاية به في تغذية الصبى فكان اللبن مغلوبا معنى وان كان غالبا صورة وان اختلط بالدواء أو بالدهن أو بالنبيذ يعتبر فيه الغالب فان كان اللبن غالبا يحرم [4]

 

Ya da içine birden fazla kadının sütü karıştırılırsa,

Kimin sütü belli olduğunda az da olsa çok da olsa süt emmekle süt akrabalığı tahakkuk eder.

Bir çocuk peş peşe 4 ayrı kadından azar azar emse gıdalanma sütlerin toplandığı yerde hepsinden olacağından az gıdalanma ile de Hanefilere göre sütkardeşliği tahakkuk ettiğinden sütkardeşliği ve akrabalığı hepsi için tahakkuk eder. İmam Muhammed’in fetvasına göre hüküm bu şekildedir.

-Sütler annelerden alınıp bir kap içinde karıştırılsa

İmam Muhammed’e göre yine hepsi için süt akrabalığı tahakkuk eder.

İmam Ebu Yusuf’a göre hangisinin sütü daha çoksa sadece onun süt akrabalığı tahakkuk eder.

Bu iki farklı fetvanın temeli karıştırılan sütlerdeki anne baba özelliklerini taşıyan özelliğin karışımla birlikte değişip değişmemesidir. Bu özelliği sağlayan hangi parçacıklar ise onların gıda bilimciler tarafından incelenmesi bir yeni kanaat oluşturmaya katkı sağlayacaktır.

İmam Muhammed’in aynı cinsten olan şeylerin karıştırılmasından o şeylerin niteliklerinin değişmeyeceği anlayışıyla bu fetvayı verdiği, İmam Ebu Yusuf’un da sütlerin karıştırılmasının; bir sütün başka bir suyla karıştırılması gibi görüp böyle niteleyerek hangisi çoksa onun hükmünü verdiği gözlemlenmektedir. 

ولو اختلط لبن امرأة أخرى فالحكم أخرى فالحكم للغالب منهما في قول أبى يوسف

وروى عن أبى حنيفة كذلك وعند محمد يثبت الحرمة منهما جميعا 

وهو قول زفر [5]

 

Ya da hayvan sütü yarıdan fazla olursa yüzdeler az az olursa sütkardeşliği tahakkuk etmez. İnsan sütü hayvan sütü veya yemekle karıştırılırsa hangisi çoksa onun hükmü verildiğinden böyledir. 

الخلاف ولو اختلط بلبن البهائم كلبن الشاة وغيره يعتبر فيه الغالب أيضا لما ذكرنا [6]


Karıştırılmış ve kimin sütü olduğu belli olmayan insan (kadın) sütü içilmesi sebebiyle süt akrabalığının kimlerle oluşacağı bilinemeyecektir. Bu problemi aşmak için su katılır ya kaynatılırsa süt kullanımındaki sıkıntılı durum aşılır.



[1] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.95

[2] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.95

[3] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.95

[4] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.95

[5] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.96

[6] el Kasani, Bedaiu's-Sanai , V.96

website website open
cheats the unfaithful husband married woman looking to cheat