Hit (3526) F-525

Müridlik Rabıtasının Hükmü

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Rabıta
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2007-12-14 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Muridlik rabıtası yapmak konusunda yani bu caiz midir bu konu hakkında bilgi almak istiyorum.

el Cevab: Rabıta bir terbiye metodu olarak kitap ve sünnette delili olmayan bir terbiye metodudur.
-Meşruiyeti bu metodun dini değerlerimizle çelişmemesine dayanır.
-Efendimiz beni canınızdan daha fazla sevmedikçe iman etmiş olmazsınız buyurmuştur.
-Hz. Ömer’e en çok kimi seviyorsun diye sorduğunda önce kendimi sonra seni cevabına Ömer beni canından daha çok sevmedikçe imanın kemale ermiş olmaz buyurmuşlardır.
-Rabıta kendisinden eğitim alınan hocaya ya da mürşide karşı hürmet ve saygıdan kaynaklanan gönül bağıdır.
Tasavvuf hocası öğrencisiyle arasında oluşan bu bağla ''feyz'' diye nitelenen ruhi eğitim birikimini öğrencisine iletir. Ya da öğrenci ruhun terbiyesinde ihtiyaç duyduğu ''feyz''i bu bağla hocasından alır.

Mevlânâ Hâlid-i Bağdâdî’ye (ö.1242/1826) göre râbıta: Mürîdin fenâ fillâh makâmına ulaşmış olan şeyhinin sûretini hayâlinde saklamak sûretiyle onun rûhâniyetinden feyz almak ve istimdâd dilemekten ibârettir.
Mevlana Halid, age, s. 23; a.mlf., Risale-i Halidiyye, çev.: Şerif Ahmed b. Ali, Mısır 1257, ss. 6-7
Rabıta üzerine meşruiyetinin kitap ve sünnetteki mubahlık açısından ışık tutacak delillerinden söz etmek mümkündür.
Ama rabıta kitap sünnetle sabit bir uygulamadır demek durumu söz konusu değildir.
 
Mülahaza: Resul Bozkurt
Hocam iyi güzel anlatıyorsunuz ama rabıta ile alakalı ayeti kerime var buda kitap ile sabit olmuyor mu siz kitap ve sünnet ile sabit bir durumu söz konusu değil dediniz.

el Cevab: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ  
[1]

Ayetteki rabitu emirdir. Tasavvuf istılahında ki rabıta kavramı bir özel ıstılahtır. Ruh terbiyesi için nakşibendiler tarafından geliştirilmiş bir metoddur.
Kurandaki kelimeler ve kullanışlara kuran ve sünnet nasları çerçevesinde mana verilir. O manaların hulasasından İslam alimleri kavramlar oluştururlar. O kavramlar dine ve asıllarına uygun olmak durumundadır. Ama o kavramlar kuranı tefsir ederken bu kelime bu kavrama delildir şeklinde kullanılmaz.

Mülahaza: Resul Bozkurt
-Sizce Peygamber efendimiz rabıta yapar mıydı?

el Cevab:
Peygamberler ruhi kemalatın zirvesindedirler.
-Efendimizin dünya hayatındayken rabıta yaptığı ve rabıta kelimesini bugünkü tasavvuf ilmindeki manada kullandığı sabit değildir.
-Rabıta eğitim metodudur. Eğitim metodları İslam değerleriyle çelişmediği anda mubah hükmünü alırlar.

 



[1] Ali İmran 200

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort