İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Edepler |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2018-10-14 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Kıbleye doğru ayakları uzatmak hakkında araştırma yaptım biraz bilgim var fakat hükmü nedir yardımcı olur musunuz?
el Cevab: ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ الله فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
Allah’ın dininin değerlerini (şeairi islamı) tazim edip hürmet etmek kalplerin takvasındandır.[1]
Ayeti kerimesi çerçevesinde bu tür konuları ele alan hanefi fukahası kıbleye doğru ayak uzatmaya, mushafı yere koymaya, ya da bağdaş kurup dizlerinin üzerine koymaya mekruhtur fetvası vermişlerdir.
Bu ayetin delil olma vechi şudur;
Kıbleye yönelmek şeairi islamiyyedendir. Kıbleye yönelmeye hürmet etmek de bu şeaire hürmet kapsamında yer alır.
Ek 1;
Aşağıdaki ameller hakkındaki sünnetle sabit edepler de ayakları kıbleye uzatarak oturmaya mekruh diyenler tarafından bu fetvalarına şahid olarak gösterilmiştir.
Kıbleye sırtını dönerek oturmak
-Tuvalet ihtiyacını giderirken kıbleye yönelmemek, hadisi şerifte;
إذا أتيتم الغائط فلا تستقبلوا القبلة، ولا تستدبروها،
Tuvalet ihtiyacınızı gidereceğiniz zaman kıbleye dönük olarak durmayın sırtınızı da dönerek ihtiyacınızı gidermeyin[2] buyrulmuştur.
-Her güzel işte otururken, yatarken, tesbih çekerken, kuran okurken, sohbet ederken yönü kıbleye dönük olmak övülmüştür. Hadisi şerifte;
إن لكل شيء شرفا، وإن أشرف المجالس ما استقبل به القبلة
Her şeyin değerlisi vardır. Meclislerin değerlisi de kendisinde kıbleye dönülen meclislerdir.[3]
Not:
Toplumumuzda zühd ehlinden olup, duaları makbul insanlar vardır. Bu insanlara ve edep olarak benimsedikleri şeylere değer verilir.
- Bu seviyede bir edep Allah’la makamı olanların edebi olsa gerektir, nefislerine taviz vermemek için ayaklarını uzatmayanların amellerinin aslı edebten ve nefsi dizginlemek arzusundan başka bir şey değildir.
-Farzları kılıp haramlardan ancak sakınabilen insanları ayaklarını kıbleye uzatmamak edebiyle daraltmamakta fayda vardır.