İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Faiz |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2005-09-14 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Paramızı bankadaki hesabımıza yatırsak, hiç bir şekilde faiz almasak, yine de bankayı kullandığımız için günaha girer miyiz? Yoksa bütün paramızı evde mi saklamalıyız?
el Cevab: Faiz almasanız vermeseniz caiz olur. Ancak gayri müslimlere destek olan, özellikle müslümanlara karşı fiillerin eylemlerin içinde olanlara destek olan kurum şahıs ve kuruluşlara elden geldiğince para yatırılmamalıdır.
Mülahaza: Musa Karakaya
- Bankalarda iki tür hesap açtırırsınız vadeli hesap, vadesiz hesap. Vadeli hesap açtırdığınızda banka size belli oranda faiz gelirinden pay verir. Diğer hesap ise vadesiz hesaptır. Paranız hesapta durduğu müddetçe banka onu çeşitli şekillerde değerlendirir ve faiz geliri elde eder, size faiz geliri vermez ama banka her daim bundan faiz elde eder. Bu kapsamda bankada para tutmamak en güzelidir. Öğretmen, memur, dr diyebilir ki, biz maaşı bankadan alıyoruz, ayın 15 inde maaşın yatar gider çekersin öyle kullanırsın.
el Cevab: Gayri müslimlerle ve müslümanlardan günahkarlarla ticari ilişkiye girmek borç almak borç vermek, mal almak mal satmak, rehin vermek rehin almak... İslam hukukundaki alışverişle alakalı değerlere uygun olduğu müddetçe caizdir.
-Gayri müslime para emanet etmek caizdir. Gayri müslimin bu parayı nerede kullandığı ayrı bir konudur. Açıkça islam düşmanlığı için ya da bize göre meşru olmayan bir iş yapmak için kullanacağını bildiğinizde;
- Gayri müslime para emanet etmenin ya da borç vermenin caiz olmamasından dolayı değil, ama inancımız değerlerine göre meşru olmayan bir fiilin gerçekleşmesine katkıda bulunmamak için gayri müslime veya fasık müslümana para verilmez.
-Evinde güvenli ortam olmayan insan ''güvenilir bir gayri müslime ya da fasık bir müslümana '' parasını ya da malını emanet edebilir. Emanet edilen şahıs bu parayla kumar oynasa, faizli işlem yapsa ve ya günah işlese bu o şahsa para emanet edilmesine mani değildir. Önemli olan sizin onunla fasid bir işlem yapmamanızdır ve emanet ettiğiniz parayı emanet etme şartları çerçevesinde size güvenle iade etmesidir.
Gayri müslimlerin bankalarına ya da fasid muameleler yapan bankalara para yatırmak bu çerçevede caizdir.
-Ama müslümanların bu bankaların fasid muameleleriyle işlerini görmeleri caiz değildir.
-Bankaların kâr zarar ortaklığı işlemlerinin aslı alışverişin helal olmasıdır.
Bir işlem alışveriş sıfatını koruduğu müddetçe faizleşmediği müddetçe caizlik hükmü devam eder.