Hit (6193) F-207

Paramızı Banka da Muhafaza Etmemiz Caiz mi

İlim Dalı : Konusu : Faiz
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2005-09-14 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Para evde güvenli bir şekilde saklanmıyor. Bankalarda da faiz durumu oluyor. Banka ismi vereyim Al Baraka Türk e kâr zarar hesabı açıp para faizsiz bir şekilde muhafaza edilebilir mi? Amaç sadece muhafaza etmek.

el Cevab:
Kar zarar ortaklığı yapmak caizdir. Ortaklık caizdir. Ticaret caizdir. Alışveriş helal faizli işlem yapmak haramdır. 
Bu saydıklarım naslarla sabit olan caizlerdir. Bankayla ya da fertle alışveriş ortaklığı kurulması caizdir. 
-Ortaklık kurduğunuz şahısla ya da kurumla haram işlem yapmamanız yeterlidir. Ortağınızın muslim ya da gayri müslim olması caizdir. 
Müslüman ya da gayri müslim ortağınızın sizinle ortak olduğu işlerde şer’i ölçülere uyması size yeter. Ama diğer işlerinde de şer’i ölçülere uyan bir insanla ortaklık etmeniz tabii ki en doğrusudur.

Mülahaza: Oktay Gülçin 
Soru: Yani tefecilik yaptığı kat'i olan bir şahısla bir işte şer'i kurallara uymak kaydıyla iş yürütmek caizdir demek doğrudur.(yanlış anlamadım umarım). 2.mezhepsel olarak bu konuda farklı cevaz var mıdır? (şafiye göre )

el Cevab: 
-Tefecilik yapan faiz alışverişi yapan insanlarla alışverişe mecbur değilsiniz. Alışveriş yapmaya da bilirsiniz. 
-Alışveriş yaptığının dükkan ya da kurumun sahibi ya da sahiplerinin başka işlerinde faiz alışverişi yaptıklarını, ya da zina edip etmediklerini ya da tefecilikle uğraşıp uğraşmadıklarını araştırıp sonrasında onlarla alışveriş yapmak onlara bir şey satmak ya da onlardan satın almak ancak caiz olur mu demek istiyorsunuz. 

Örnekleyeyim; 
-Manukyan isimli bir patroniçe vardı. Yıllarca bir çok markete ortaklık yapıp birçok binaya müteahhitlik yaptı aldı sattı. Paravan şahıs ve şirketlerle...
-Bindiğimiz arabalardan hiçbirisi müslümanların fabrikalarının ürünü değildir. Tr deki temsilcilerinin de çoğu islamla durumları belli insanlardır. Her türlü fesadın ve meşru olmayan ticari uygulamanın en gözde temsilcileridir. 
-Şehirlerde içki satmayan bakkal neredeyse olmayan şehirler vardır. 
-Otellerde envai türlü meşru olmayan uygulama vardır. Hava yolarında içki servisi vardır. 
-Devletin yaptığı bütün uygulamalarda faiz vardır. Diyanet kurumunun bankadaki paralarına bile diyanetteki görevli grup üyeleri baksın bir şekilde faiz bulaşır. Devletin maaş verdiği öğretim görevlileri, imamlar, müftüler vs vs… Mutlaka faizli işlemlerle bir şekilde iç içedir. 
-Hac paraları bile devlet bankalarına yatırıldığında faiz işlemektedir. 
Örneklemeleri çoğaltıp canınızı sıkacak bunaltıcı bir hava oluşmasını istemiyorum. 
Netice şudur; 
-Alışveriş ilişkilerinde tüccarın parasının nereden geldiği elbette önemlidir. Ama bir noktadan sonra sizin harama bulaşmamayı başarmanız daha önemli hale gelir. 
-Mutlaka mahzurlu şeyleri işleme sıkıntısı oluştuğunda en hafifiyle ihtiyacı gidermek gerekir.


Mülahaza: Hüseyin Çakır 
Birinci sorunun cevabı eksik bankanın islamisi olmaz kar zarar hesabı da olsa faizden gelir elde eden kurumlardır. Paradan para üreten yani senin yatırdığın paradan dolayı havadan sanal parayı üretıp o parayıda kredi verirler. O krediler milletin sırtına faiz olarak biner. Lütfen borca dayalı para sistemini ve kredi rezerve sistemini ögrenmeden ekonomiyi, banka sistemini ve paranın kim tarafından nasıl üretildiğini bilmeden ona buna caizdir demeyelim


el Cevab: Karşılaştığımız problemlere iki tür ele alıyoruz. 
1- Bütünsel bakış; bu açıdan sistem olarak bankacılık hakkında hüküm vermek bankacılık alanında ve bankacılığı ilgilendiren alanlarda uzmanlık bilgisi gerektirir. Bu benim uzmanlık alanım değil. 
Bu bakış açısı ile feri meselelere bakmanın ancak hükümet edenlere ve hükümet edenlere danışmanlık edenlere gerektiğini düşünüyorum. 

2-Karşılaşılan konular hakkında fıkhi müstakil problemler olarak cevaplar vermek. Burada yaptığımız budur. Yaşanılan vakıa bizim hükmetme sınırlarımız dışındadır. Yaşanılan vakıada nasıl davranılması gerektiğine dair fetva vermek, vakıayı meşrulaştırmak için olmayabilir. Ama hayatın durmaması için çok sayıda fıkhi değeri ve kuralı göz önünde bulundurarak yapılan bir nefes alma ve aldırma faaliyetidir. Bazen iki mahzurlu fiilden birinin tercih edilmesi de söz konusu olabilir. Bazen mahzurlu olandan mahzurlu olmayanın ayırt edilmesi suretiyle bir şeye yapabilirsiniz bir diğer şeye yapmamalısınız denilmesi şeklinde de olabilir. 

Bütünsel bakış sistem problemini çözer. Feri bakış konular bazında bir çözüm olur. Her ikisi de gereklidir ve her ikisi de çözümdür.

 

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort