İlim Dalı : | Konusu : Evlilik |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : Sümeyye Abacı/2022-09-23 | Güncelleyen : Sümeyye Abacı/2023-02-04 |
Soru: Evlilik Niyetiyle iletişim kurup daha sonra sebepsiz yere terk etmenin dini açıdan hükmü nedir?
el Cevab: Ümit verip sonra da onu yerine getirmemek söz verip sözünü tutmamak ile aynı büyüklükte bir hata değildir. Cezai yaptırımı olan bir suç değildir. Ahlaki bir zaaf ya da kusurdur. Evlilik görüşmelerinde karşılıklı kırgınlıklar ve evlilikten vazgeçmeler sıklıkla yaşanabilmektedir. Bu sebeple evlilik kararı adaylar birbirlerine çok alışmadan kısa sürede alınmalı ve kısa sürede de evlilik gerçekleşmelidir. Boşanmanın hükmünü aklınıza getiriniz. Sadece nikâh akdi yapılmış durumlarda boşanma (anlaşmazlık olsun olmasın) mübah fiildir. Delili Bakara 236 ayetidir.
لَّا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ مَا لَمْ تَمَسُّوهُنَّ أَوْ تَفْرِضُوا لَهُنَّ فَرِيضَةً ۚ وَمَتِّعُوهُنَّ عَلَى الْمُوسِعِ قَدَرُهُ وَعَلَى الْمُقْتِرِ قَدَرُهُ مَتَاعًا بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُحْسِنِينَ
ayette sadece nikah kıyıldığı halde evlilik ilişkisi henüz gerçekleşmemişse iddet ve mehir de gerekmediği bu evrede boşanmak uygun görüldüğünde bunda bir beis olmadığı ifade edilmektedir. Evlilik ilişkisi gerçekleşmişse de bu takdirde boşanma her iki taraf için en uygun durum ise boşanmak yine caiz olacaktır. Hiçbir sebep yokken boşanma fikri ise muhalaa tarzı boşanmalarda sıklıkla görülen bir durumdur. Bu tür durumlarda boşanmayı isteyen tarafın bir maddi fedakarlık yaparak diğer eşin sıkıntısını hafifletmesi ve rızasını almaya çalışması gereklidir. Ama sadece söz aşamasında eş adaylarından biri verdiği sözden vazgeçmesi durumunda bir tazminat veya cezai yaptırım yoktur. Eş adaylarının daha görüşme olmadan bu konuda uyarılmaları ve psikolojilerinin anlaşma olmaması durumuna adapte edilmesi uygundur.
Ek: eş adaylarının tek başlarına aynı ortamda kalmaları durumuna halvet denilmektedir. Düğünden önce böyle bir durumun oluşması olsa sonra ayrılık kararı alınsa bile bu durum mehr tespiti veya mehrin tamamının ya da yarısının verilmesi gibi bir karşılığı vardır. Mehir tespit edilmediyse o bölgedeki ortalama mehir oranında mehr verilir.