İlim Dalı : | Konusu : Allaha iman,Peygamberlere İman |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : Sümeyye Abacı/2020-06-07 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Bir kaç konu hakkında bilgi almak istiyorum. Allah razı olsun ilminizi arttırsın.
1. Peygamberlik müessesinin gerekliliğini kabul etmek istemeyen birisine bu meseleyi ve peygamberlerin görevlerini nasıl açıklayabiliriz.
2. Kader kelimesinin yaygın anlamıyla Kurandaki anlamı arasında bir ilişki var mı kader kelimesinin Kurandaki kullanışıyla açıklanması.
3. Kuranın ahiretin varlığını ispat yöntemi hakkında bilgi isteyen ahiret hayatını kabulde zorlanana hangi delillerle onun zorunluluğunu açıklarız.
Soru 1: Peygamberlik müessesinin gerekliliğini kabul etmek istemeyen birisine bu meseleyi ve peygamberlerin görevlerini nasıl açıklayabiliriz?
el Cevab: Bunu konu alan ilmin adı hikmet ilmidir. Kelamın alt ilim dalıdır.
Peygamberlik konusunda önceliklere ya kendiniz fikir ve delillendirme yapacak duruma gelmek ya da hocaların peygamberliği ispat metotlarını öğrenip anlatmak durumundasınız.
Alim olarak bu işi kelam öğrenerek yapabilirsiniz. Kültürlü olarak ise bir ispat metodunu öğrenip anlatarak yapabilirsiniz.
Nubuvvat ve nubuvvetin ispatı konularını bir kelamcıdan okuyun.
Kevseri’nin Tahkikiyle Luma’yı okuyun.
Http://ia800907.us.archive.org/26/items/rodoud_Ach3ariya3/lom3a.pdf
Türkçe eserler olarak kültür edinmek için aşağıdaki eserleri okuyabilirsiniz.
Zülkif Özer Ebû Hâtim Er-Râzî'ye Göre Hz. Muhammed'in Peygamberlik Delilleri
Salih Yanıkkaya Kur'an Çerçevesinde Peygamberlik Ve Hz. Peygamber
Kalmahan Erjan İmam-I Maturidi'de Peygamberlik
Erdinç Ahatlı Muhaddislere Göre Peygamberlik Delilleri (Deleilü'n-Nübüvve)
Sevgi Mumcuoğlu İbni Rüşd'ün Peygamberlik Teorisi
Alim Çakır Ebû'l-Mûin En-Nesefî'de Peygamberlik Ve Mûcize
Soru 2: Kader kelimesinin yaygın anlamıyla Kurandaki anlamı arasında bir ilişki var mı kader kelimesinin Kurandaki kullanışıyla açıklanması
el Cevab: Sorunun içeriği ikili diyalog gerektirmektedir. Kuran da olmayan bir manada kadere iman etmemizi nasıl tasavvur ediyorsunuz.
Allah’ın herşeyi bilmesi/ bildiği her şeyden dilediklerini dilediği nitelikte yaratması / yarattığı ilk şey ve her varın onun bilmesi iradesi kudretiyle yaratılıyor olması / Sıfatut tesir nazariyesi hepsinin ince detaylarına kadar Kuranda var oluşu bir vakıadır. Peygamberimizin kaderle alakalı haber verdiği şeylerin vahiyden olmadığı söylemek durumunda olan biri bile Kurandaki efendimizin sözlerinin delillerini gördüğünde dili tutulur. İmam Razi el Hanefi’nin Hucecil Kuran ı bu nefis problemin enfes cevaplarıyla müzeyyendir.
Not: Bu soru ve cevabı bu grubun çapını aşmaktadır. Cevap yerine tevcih yapabildim.
Soru 3: Kuran’ın ahiretin varlığını ispat yöntemi hakkında bilgi isteyen ahiret hayatını kabulde zorlanana hangi delillerle onun zorunluluğunu açıklarız.
el Cevap: Sorduğunuz her üç sorunun cevabı ispatı nübuvvet bahislerine denk gelmektedir. Peygamberliğin ispatı
1- Allah’ın Varlığı Birliği Ve Sıfatlarının İspatını Gerektirir.
Bu ispat Yüce Allah’ın bazı yarattıklarına akıl vermesi ve onlara hitap etmesi ve onları mükellef tutmasının imkan ve vukuu hakkında doyurucu ve kalpte kanaat uyandırıcı bir hasıla oluşturur. Bunun akabinde İkinci konu gündeme gelir. O da peygamberliktir.
2- Peygamber Allahtan Vahiy Alan Mükellef Ve Korunmuş Mükelleftir.
Peygamberliğin mümkün oluşu açısından geniş değerlendirmeler sizde peygamberliğin imkânı ve varlığı inancını oluşturur.
Bundan sonra peygamberlik iddiasında bulunanlara iman edip etmeme muhakemelerine sıra gelir. Bu muhakemeler sonucu bir peygamberlik iddiasında bulunanla Allah tarafından gönderildiğine aklınızın ve birikiminizin onay verdiği şahıs arasında kolayca ayrım yapar. Ve peygamberle yalancı peygamberi ayırt edebilirsiniz.
Her iki konuda da Kuran’ı kerimde harika yol rehberi ayetler ve efendimizden nakledilen açıklamalar vardır.
3.Konu Ahiret Gününe İmandır.
Allaha ve ondan haber getiren peygambere imanın zorunlu gereği ahiret inancıdır.
Peygamberler buraya gelmeden ruh hayatı yaşamakta olduğumuzu bilincimiz alınarak akıl ile Allah’ı bulmak ve ona iman etmek imtihanından geçirilmek üzere dünya da bendelere sokulan ruhlarımızla imtihan olunduğumuzu ve neticesinde ölüp bu dünyadaki gaybe iman ile ve gerekleriyle hesaba çekileceğimiz bir hayata gittiğimizi haber vermişlerdir.
Ahiret inancı bu iki inancın sonucudur. Ahiret inancının yani öldükten sonra insan bilincinin (ruh) kaybolup yok olmadığı inancı olarak bilimsel araştırmalar Hıristiyan bilim adamları tarafından yüzyıllardır yapılmaktadır. Yahudilerin de oryantalistlerin de kafa karıştırıcı araştırma ve felsefi yorumları çoktur.
Ahiret inancı deneysel bilimsel araştırmaların konusu olmadığından İslam âlimlerine göre akli değil nakli bir inanç esasıdır.