Hit (1976) F-1282

Cariyelik Kavramı Ve İçeriği

İlim Dalı : Fıkıh Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2020-03-23 Güncelleyen : /2020-03-23

Soru: İslam da cariye sistemi nasıldı? Kişinin kaç cariyesi olabilir bunlarla cinsel ilişki serbest miydi? Ve sebebi hikmetini kaynaklı bir şekilde paylaşırsanız sevinirim. (Önemli) Rabbim hizmetlerinizi daim ecrinizi âli eylesin.  
Görüntünün olası içeriği: bir veya daha fazla kişi ve yakın çekim. (Aralık.2018)

el Cevab: İslam da cariyelik ve kölelik konusu fıkhi altyapı gerektiren ve İslam devleti ve Halife ve cihad müesseselerinin uygulanmakta olduğu bir zaman diliminde söz konusu olabilir.
Bugün ortada bir İslam ümmeti varsa da İslam devleti yoktur. Halife memleketten kovulalı 80 sene olmuştur. Hilafet mülgadır.
Allah’ın kelimesi yüce olsun için (ila-i kelimetullah) niyetiyle cihad yoktur.
Bu sebeple de cariyelik ya da kölelik müessesesi de İslami değerler ve İslam şeriat kuralları düzleminde yoktur.
Soru günlük hayat dışında salt kültürel bir soru haline gelmiştir.
Bu konuda çok sayıda ülkemiz üniversitelerinde akademik eser çalışması master veya doktora veya makale de vardır. Onlardan bazılarını fıkıh dersleri kitaplık grubumuza yükleyeceğim. Oradan indirip faydalanabilirsiniz.

Aşağıda adlarını verdiğim eserleri Fıkıh Dersleri Kitaplık Grubumuza ekledim. İndirip faydalanabilirsiniz.

-Ahmet Akgündüz - Osmanlıda Harem, İslam Hukukunda Kölelik Ve Cariyelik Müessesesi
-İslâm da Kölelik, Yüksek Lisans Tezi 42523, Danışman Doç. Dr. Orhan Çeker, Hazırlayan Zeki Yaka Konya-1995
-İslam Hukukunda Kadınların Köleliği Ve Hakları, Yüksek Lisans Tezi, Vahide Aktoprak, Van–2007

Mülahaza: Çetin Işıldak 
Lafı dolaştırmadan cevap verseydiniz iyi olurdu.
İslam cariyeliği de köleliği de kabul etmez. İslam dini insanın özgürlüğünü kabul eder. Cariye de olsa hiç kimseyle nikâhsız evlenilemez. Köle ile yapılan akit de nikâh akdini kapsar safsatası da asılsızdır ve mesnetsizdir saçmadır.

el Cevab: Cariyelik ve kölelik konusunu fıkıh dersleri kitaplık grubumuza eklediğim akademik araştırmalardan okumalısınız.
Zira konunun onlarca açıklanması gereken detayı vardır ve açıklanmazsa konuya vereceğim cevap eksik kalacaktır.
Merak ediyorsanız okumalısınız. Ama size hatanızı düzeltme kabilinden cevap vereyim.
1-"İslam köleliği kabul ermez" yazmışsınız.
Yanlış ifade etmişsiniz. İslam köleliği kabul eder. Köle azad etmek ile alakalı ayetler.
Örneğin; Nisa 92 mümin köle azad edin...

وَمَن قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ

Nikâh konusundaki mülkünüzdeki cariyelerle evlenin şeklindeki ayet
Mü’minun 6 mülkünüzdeki cariyelerle birlikte olurlar...

وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ* إِلَّا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِينَ

2-"İslam dini insanın özgürlüğünü kabul eder. Cariye de olsa hiç kimseyle nikâhsız evlenilemez. Köle ile yapılan akit de nikâh akdini kapsar" yazmışsınız.
Yukarıdaki ayetler sizi yalanlamaktadır. Kölelik hürriyet yoksunluğudur. İnsana hapis cezası verilmesine benzer bir şeydir. Şartlı salıverilme durumuna benzer bir hürriyet kısıtlama cezasıdır.
İslam düşmanlarına Müslümanlara karşı savaşanlara karşı uygulanan cezai yöntemlerden biridir.
Köle ye gayri insani muamele de bulunulmaz. Köleye uygulanacak hukuki değerler iman sahiplerine haber verilmiştir. İman sahibi olmayanların muamelelerine bakarak İslam da köle hukuku değerlendirilemez.

Cariye ile nikâh kıyılması düşünceniz gerçekten şaşırtıcı. İslam fıkhı değerlerinden bir nebze haberdar olmamanızı yadırgadım. Belki de modernist eğilimlerin etkisi altında bir düşünceniz var. O sebeple böyle yazdınız.
Çoğu İHL meslek dersleri öğretmeni İslam da kölelik yoktur vehmederler.
Efendimizin Mısırlı hanımı Mariye’nin cariye olduğunu ve kendisine hediye edildiğini nikâhsız olarak "mülki yemin" köle ile ilişkiye girmenin caizliği çerçevesinde onunla birlikte olduğunu ve ondan oğlu İbrahim’in dünyaya geldiğini unutmuş gibisiniz.
Ahzab suresi 50 ayeti bu söylediğimin delilidir.
"Allah’ın sana savaştaki ganimetlerden pay olarak verdiği ve mülkiyetlerine sahip kılındıkların..."

وما ملكت يمينك مما أفاء الله عليك

Efendimiz bu çerçevede Cüveyriye ve Safiyye annelerimiz efendimizin mülküne geçmiş efendimiz onları azad edip evlenmiş ama mısırlı cariye Mariye’yi azad etmemiş ama ondan çocuğu olmuştur. Onu azad da etmemiştir.

3- "Köle ile yapılan akit de nikâh akdini kapsar safsatası da asılsızdır ve mesnetsizdir saçmadır." yazmışsınız.
Külliyyen hatalı kültürdür.

Not: İşid’in yaptıkları İslam dışı uygulamalar zaten eleştirilmeye bile gerek olmayan işlerdir. Onlara değinme gereği duymadım.
Okuyun ve bilgilerinizi tashih edin.

Mülahaza: Çetin Işıldak 
İslam insanların köleleştirilmesini ve köle olarak kalmasını istemez kabul etmez diyorum siz ister diyorsanız o başka bir dinin bakışıdır kölenin bir ceza karşılığı serbest bırakılması ne anlama gelir?

el Cevab: "İslam insanların köleleştirilmesini istemez..." cümleniz öznesi itibarıyla yanlıştır.
İslam emreden nehyeden değildir. İslam Allah’ın indirdiği ilahi hükümlerin tamamının adıdır. Teslim olunan itiraz edilmeksizin iman edenler tarafından uygulanan değerlerdir.
İsteyen emreden nehyeden sadece Allah ve Rasuludür.
Kuran böyle emreder cümlesi de hatalıdır. Kuran Allah’ın kelamıdır. Allah’ın kelamı emretmez. Allah emreder nehyeder.

"İslam insanların köle olmasını istemez" cümleniz fıkhi açıdan da yanlıştır.
Efendimiz İslam karşıtlarını, Müslümanlara karşı harp edenleri onları öldüren mallarını gasp edenleri köleleştirmiş kimilerine esirlik, kimilerine fidye karşılığı serbestlik tanımıştır. Raşid halifeler de savaş esirlerinden köle ve cariye yapma cezasını uygulamışlardır.

Yukarda efendimizin Safiyye validemizi savaş esri olarak aldığını onu esir iken kendi hissesine düşünce kabul ettiğini dana sonra azad ettiğini ve daha sonra onu nikâhına aldığını ifade etmiştim.
İlgili ayetleri de yazdım.

Hz. Ali oğlu Muhammed b. Hanefiyye’nin annesini savaş esiri olarak Ebu Bekr (ra)ın halifeliği döneminde seby etmiştir. Bkz. ez Zehebi siyer Alamin Nubela IV. 110

İslam dininde İslama ve hak halifeye karşı savaşan kâfirlerin seby edilmeleri caizdir. Fidye karşılığı serbest bırakılmaları da caizdir. Köle olarak satılmaları da caizdir. İslam dininde esirlerin köleleştirilmesi teşvik edilmez, kölelerin hürriyetlerini satın almalarına müsaade edilir vs. deseydiniz belki uygun ifadeler olabilirdi.
Ama İslam da kölelik yoktur gibi ifadeler tanzimattan bu yana İslam dinini eleştiren oryantalistlerin karşısında ezilen bir kısım modernist Müslümanın laflarıdır. Komplexten kaynaklanan ve gerçeği de yansıtmayan ifadelerdir. 
Kastım sizi eleştirmek değildir. Cümlelerinizin içerisindeki yanlış ifadeleri yeri geldiği için düzeltmem gerekmiştir. O kadar. Umarım anlayışla karşılarsınız.

Fıkhi Hükümlerde Hür Köle Ayrımının Temelleri İçin Tıklayınız;

Nikah Olmadan Cariyelerle Birlikte Olmanın Hükmü İçin Tıklayınız;
 

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort