İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Kredi Çekmek |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2017-07-12 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Hocam ben bir esnafım. Borcuma karşılık toplamda alacağım var ama belirsiz alacak. Yani piyasa şartlarından dolayı (iş yapmak da zorundasın) alacaklarımın günü borçlarımın gününden sonra ve biz belli aralıklarla bu döngüyü yaşıyoruz. Çünkü her zaman iş olmuyor. Borcumu çevirmek için kredi kullanmayı düşünüyorum. (Borç alamıyorum. Başka seçeneğim yok.) Bu haldeyken kredi kullanmam caiz mi? (2014)
el Cevab:
-Alışveriş helal faiz haramdır.
-Faiz almak vermek aracı olmak haramdır.
-Faizsiz kredi almak caizdir. Faizli kredi almak faiz almanın hükmündedir, ya da faizi vermenin...
''Faizsiz kredi'' alarak elinize para geçtiğinde ödeme yaparak faize bulaşmadan krediyi vaktinde ödeyebilirseniz; kredi almanız caiz olur.
-Faizsiz kredi veren kuruluşlardan kredi alıp, vaktinde ödeme yapamadığınızda ''belirli bir yüzdeyle tazminat ödeme'' seçeneğini size sunan kurum-şahıs varsa onlarla da kredi işlemi yapabilirsiniz.
-Bu konuda verebileceğim genel bilgiler özetle bunlardır.
Ek 1:
İçine bir şekilde girdiğiniz faizli muamelelerden yakaladığınız ilk fırsatta kurtulmanız gerekmektedir. Başkalarının haklarını ödeyemez duruma gelerek onları mağdur etmeden bu haramdan sıyrılmak gerekir.
Bu çerçevede yapma imkanına sahip olduğunuz yöntemleri ve süreci bir ilim adamına danışarak belirlemelisiniz.
- Yine, faiz alma ve faiz verme durumunda olacağınız bir ticaret yapıyorsanız; içinde bulunduğunuz şartlarla alakalı durum hakkında bir ilim adamıyla muhasebe yapmalısınız.
Günümüz dünyasında bazı insanların hiçbir şekilde faizden kaçınamamaları durumu oluşmaktadır. Buna göre daha az günah olanı seçmek durumuna içinde yaşadığınız şartlar uyabilir. O zaman içinde bulunduğunuz durumdan başkalarına zarar vermeden kurtulmak için en az zararlı olan fasit muamelelere başvurmanız /zarurete binaen caiz olabilir/
Ek 2:
-Günümüz ilim dünyasında altın ve gümüş dışındaki alım satım birimlerinde esasen faiz yoktur, diyen ilim adamları vardır. Bunlara göre banknotlardaki işlemler de faiz söz konusu değildir.
Kendileri bu fetvalarının Hanefi fukahasının bazı fetvalarına uyduğunu söylemekteyseler de bu fetvaları İslam dünyasında ilim çevrelerinde kabul görmemiştir.
-Enflasyonun altındaki ''güncellemeler'' esasen faiz değildir, anlayışını savunanlar da vardır. ''Paranın gerçek değerini koruma'' ayarlaması olarak kabul ettikleri bu anlayışta faiz tanımlamalarına uymaktadır. Faizlikten kurtulamamaktadır.