İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2026-03-16 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru 1: İlmihal kitabında bir kadının Aybaşı halinin bir defada yerleşip iki defada değiştiği yazılıyor. Pekiyi hocam Aybaşı takvimi her ay sekiz olan bir kadın son ay, altıncı günde beyaz akıntı görürse sekiz güne kadar beklemesi mi gerekecek yoksa bir sonraki ayı da bekleyip ona göre mi karar vermesi gerekiyor?
Soru 2: Hocam yine bu ilmihal kitabının devamında her ay yedi gün kan gören bir kadın, sonra on gün kan görse, hepsi hayız kanı sayılır. Bu halde adeti yedi günden on güne geçmiş olur diyor. (Ömer Nasuhi bilmen in İlmihali ) kafam şurada karıştı. Normalde adetin iki defa ile yerleştiği yazılıyor ama burda bir seferde on güne geçmiş oldu. Bunu izah edebilir misiniz? Saygı ve hürmetlerimle. Allah razı olsun.
el Cevab:
C1. Adeti sekiz olan biri son ay 6 da beyaz akıntı görse gusül alır namazını kılar. 10. güne kadar tekrar kan görürse 10 a tamamlar ve sonrasında gusül alır namazına başlar ama her namaz vakti için abdest alır. 10 dan sonraki istihaze kanıdır.
C2. Her ay 7 gören daha sonra 10 gün görse hepsi hayızdır. Doğrudur. Adeti 7 den 10 a dönüşmüş olur.
Adet kanındaki 10 gün nitelemesi sınır olduğundan ve kadınlarda sınır 10 gün kabul edildiğinden 10 gün sınırına kadar kesilmeyen kanı + 3 gün fazlasıyla adet kanı kabul etmek gerekir.
Hoca fetvayı verirken adetin asıl zamanını esas almış öyle olmalıdır.
Adet yerleşmesi dikkate alınması için ise 2 defa üst üste tekrarlamasını esas almak gerekir.
Hayızdaki bedenin genel davranışı hayız kanı istihaze kanı arasında tereddüt edildiğinde itibar edilen bir durumdur.