Hit (915) Y-1667

Enis Behiç Koryürek

Künyesi : Lakabı :
Tabakası : 20.Yüzyıl E-Posta :
D.Yeri : İstanbul D.Tarihi : 11 Mart 1893
Ö.Yeri : Ankara Ö.Tarihi : 17.Eki.49
Görevi : Öğretmen,Şair Uzm.Alanı : Şiir
Görev Aldığı Kurumlar : Mezuniyet :
Bildiği Diller : Arabça, Fransızca, Osmanlıca Mezhebi : İtikad : , Amel : , Ahlak :
Ekleyen : Serkan Boztilki/2008-02-07 Güncelleyen : /0000-00-00

Enis Behiç Koryürek
Kaymakam (yarbay) askerî doktor İsmail Behiç Beyle, aslen Trabzonlu olan Faika Hanım'ın oğlu.
Babasının görevi nedeniyle çocukluğu Makedonya'da geçti.
İlköğrenimini babasından ve özel bocalarından aldı.
Ortaöğrenimini Selanik ve Üsküp'te tamamladı,
İstanbul Sultanisi (lise, 1909), Mülkiye Mektebi (1913) mezunu.
Hariciye Nezareti (Dışişleri Bakanlığı) Ticaret İşleri Şubesinde kâtip olarak (1913) göreve başladı.
Birinci Dünya Savaşı başlarında Bükreş'te Şehbender (konsolos, 1915), Budapeşte'de Şehbender Yardımcısı (1916) ve Basın Ataşesi oldu.
Budapeşte'de başkonsolos olan Ahmet Hikmet Müftüoğlu ile tanıştı,
Bir Fransız kızıyla evlendi.
1919'da İstanbul'a dönerek Hariciye Nezaretinde çalışmaya devam etti.
Aynı yıllarda Vefa ve Kabataş liselerinde Fransızca ve edebiyat dersleri de verdi.
Millî Müdafaa teşkilâtında görev üstlendi.
Millî Mücadele’den sona Ankara hükümeti tarafından Edirne Valiliği Hukuk İşleri Müdürlüğüne (1922) atandı.
Bu görevde iken Edirne Lisesinde Edebiyat ve Fransızca derslerine girdi.
İlk eşinden ayrılarak Fahri Paşa'nın kızıyla evlendi.
1926'da Ticaret Vekâleti Ticaret Muâhedâtı (Antlaşmaları) Dairesi başkan yardımcısı olarak Ankara'ya tayin edildi.
Bu görevi sırasında da Ankara Ticaret Lisesinde Fransızca öğretmenliği yaptı.
1930'da Sovyet Rusya hükümetiyle ticaret müzakerelerinde bulunan heyetle birlikte Moskova'ya gitti.
Daha sonra Başbakanlığa bağlı Yüksek İktisat Meclisi genel sekreterliği (1930–36) yaptı.
1941'de Ekonomi Bakanlığında İş ve İşçiler Dairesi Başkanı, daha sonra Çalışma Bakanlığı Müsteşarı oldu.
Koryürek, 1934–36 yılları arasında Fransızcadan demografi (nüfus meseleleri) üzerine beş kitap çevirdi.
Ayrıca Türkiye'de işçi sorunlarına eğilerek çözüm yolları için kurumlaşmanın yollarını açan ilk bürokratlardan biri oldu.
1946'da Demokrat Partiye girip milletvekili adayı olunca görevinden alındı.
Son yılları ekonomik sıkıntılar içinde geçti.
Cebeci Asri Mezarlığında toprağa verildi.
Enis Behiç'in, Namık Kemal'e ithaf ettiği, ilk şiiri Mülkiye Mektebi öğrencisi iken yayımlandı.
Dağılmasına yakın Fecr-i Atî (1909–14) grubuna girerek birkaç ay toplantılarına katıldı.
1912–14 yıllarında Şehbal dergisinde yayımlanan ilk hamasî şiirlerinde Servet-i Fünûncuların etkisinde olduğu görüldü.
Daha sonraki şiirlerinde hece ölçüsünü kullandı ve Millî Edebiyat akımı içinde yer aldı.
Yusuf Ziya (Ortaç) ve Orhan Seyfi'den (Orhon) sonra hece ölçüsünün kullanılmasına öncülük eden üçüncü şair oldu.
Şiirleri, başta Şehbal olmak üzere, Hürriyet-i Fikriyye, Donanma, Türk Yurdu, Yeni Mecmua gibi dergilerde yayımlandı.
İstanbul'da geniş bir edebiyatçı ve sanatçı çevresi oldu. Ziya Gökalp, Ali Canip Yöntem, Ömer Seyfeddin ve Celâl Sahir'le (Erozan) dostluklar kurdu.
Ünlü Beş Hececi şairden biri olan Enis Behiç Koryürek'in en ünlü şiirleri millî duygularla örülü lirik şiirlerdir.
Türkçülük ve milliyetçilik tarihimizin sanat ve şiir dalında yer aldı.
Enis Behiç, 1927'den sonra susmuş gibi gözüktü.
Hatta bu durum, hakkında "edebî hayattan büsbütün çekilmiş" hükmünün verilmesine neden oldu. Güneşin Ölümü ve Varidat-ı Süleyman, "nasıl içten kaynayan bir ruha sahip olduğunun ve son sözünü henüz söylemediğinin canlı şahitleridir." (H. Dizdaroğlu)
Vâridat-ı Süleyman bir tarafa bırakılırsa, Enis Behiç Koryürek'in kendisinden bekleneni vermemiş olduğu söylendi.
Ulusça büyük sıkıntılı günler yaşanırken tarihimizin parlak devirlerini içtenlikle işleyen ve bireyin duyarlıklarını önemseyen şiirleri başarılıdır.
Müzik merakı da olan Enis Behiç, keman ve kendi buluşu olan keman-boru karışımı bir müzik âleti çalıyordu.
Müzik bilgisini değerlendirerek şiir formunda yeni bir ses arama çalışmaları yaptı.
Hece ölçüsünü yeni bir sesle zenginleştirmek düşüncesiyle ortaya koyduğu görüşe göre, klâsik Türk musikisinin usullerini esas alarak, bir çeşit dümteklerden faydalanarak yeni vezinler elde etmek mümkündü.
Bu yeni vezinlerin ilk denemesini üç şiiriyle kendisi yaptı.
Bu tür çalışmalarının en süreklisini müstezatlarında gösterdi. Bu bağlamda serbest müstezadı heceye uyarladı.
Enis Behiç Koryürek, 1942'de kendisiyle yapılan bir röportajda Miras "tan sonraki şiirlerini Güneşin ölümü, evvelce aruzla yazdıklarını da İsfahandan Hicazdan Nağmeler adı altında toplamayı düşündüğünü söylemişse de, hayattayken bu arzusu gerçekleşmedi.
1946'dan sonra bazı arkadaşlarının evlerinde yaptıkları ispritizma (ruh çağırma) seanslarına katıldı.
Daha sonra bu seanslarda gelen şiir ve nesirleri kaydedilerek lirik şiirleri ile birlikte Vâridât-ı Süleyman Çelebi (1949) adlı bir kitapta ölümüne yakın yayımlandı. Aynı ruh çağırma seansları hakkında Ömer Fevzi Mardin'in yazdığı üç ciltlik Varidat-ı Süleyman Çelebi (1951) adlı eser ise. XVIII. yüzyılda Trabzon'da yaşamış bir mevlevi dervişinin manzum ve mensur, tasavvufi. ahlâkî, hikmetli sözlerinden meydana gelir.
Kitabın dili, dönemine ait birtakım özellikler taşımakla birlikte, yakın devir Osmanlıcasına daha yakındır.
"O günkü şartlar içinde, hemen ilk şiirinde (Barbaros)'u dirilten şairin, yıllarca sonra Akdeniz kurdu olan korsanlarımıza yazdığı nefis parçalardaki başarısını, biricik hemşiresini bir deniz kurdu amiralimize eş verişini, dilimize çevrilecek eser diye de koca Barbaros'un Muhteşem Süleyman'ını seçip Türk gençliğine kazandınşını ve bu nihayet Karadeniz'in ilâhî bir çocuğu Trabzonlu Çedikçi Süleyman Çelebi'nin Koryürek'e velî-suret olarak görünüşünü asla tesadüf kabul edemeyiz. Coşkun denizlerle Koryürek arasında bugün çözemediğimiz bir' kördüğüm, bir birlik sırrı mevcut olduğu aşikârdır." (Fethi Tevetoğlu)

"Enis Behiç'in şiirlerini ötekilerden ayıran yön, konularındadır: Eski Türk denizciliğinin göğüs kabartan zaferleri, şairlerin kaleminde dile geliyordu. Bu ondan önce kimsenin aklına gelmemişti... Ona gelinceye kadar hece vez-niyle 'manzum hikâye' yazan yoktu." (Hikmet Dizdaroğlu)

"Şairin Güneşin Ölümü adı altında toplamayı düşündüğü şiirleri arasında, öncekilere kıyasla bir psikolojik derinlik düşünülebilir. 1929'da, gördüğü bir rüya üzerine yazdığı Bir Cenaze Alayı. İkinci Varlık gibi şiirleri bunlardandır. Ayrıca, yakın arkadaşı Tevfik Ararad'ın verdiği bilgiye göre, bir ara, son devir tasavvuf âlimlerinden Mehmed Ali Ayni ile tasavıvufî konularda görüşmeleri de olmuştur. Buna, bizzat Enis Behiç'in, Üsküdar'daki Nasühî dergâhına adını veren halveti şeyhi şair Nasûhi Mehmed Efendi'nin torunlarından geldiği rivayetini de ekleyecek olursak, şairin bu mistik hayata girmeden birtakım ic hazırlıklarına yabancı olmadığına da hükmetmek gerekecektir. Enis Behiç'in hayatındaki ve şiirindeki büyük tezadı tam manasıyla ortaya koymak için sunu da söylemeliyiz. Gerek bulunduğu elçiliklerde, gerekse Cumhuriyet'in ilk yıllarındaki yeni Ankara sosyetesinde yakışıklı. şık, zarif giyinen ve tam bir salon adamı olan Enis Behiç'in, 1946'dan sonra büyük bir değişme içinde olduğunun, hemen çevresindeki herkes farkındadır. Kısaca söylemek gerekirse, Vâri-dât-ı Süleyman Çelebi meselesi, edebiyatı da aşan bir problem olarak çok ciddî bir araştırmayı beklemektedir.'' (Büyük Türk Klasikleri)

ESERLERİ:

  • Miras (1927),
  • Vâridat-ı Süleyman Çelebi (Çedikçi Süleyman Efendi'den İlhamlar, 1949),
  • Miras ve Güneşin ölümü (Dr. Fethi Tevetoğlu'nun incelemesiyle, 1951).

Ayrıca Batı yazarlarından çeşitli konularda 6-7 kadar çeviri kitabı yayımlandı.

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort