Hit (4661) F-96

Teravih Namazının Hükmü

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Namaz
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2016-06-15 Güncelleyen : /2019-05-19

Soru: Teravih namazı
Terâvîh kelimesinin sözlük mânâsı “dinlenmeler”dir. Bu isimle kılınan namazın her dört rekâtından sonra Kâbe'yi tavaf ederek, tesbih çekerek, salavât okuyarak namaza ara verildiği ve bir mânâda dinlenme yapıldığı için ona “terâvîh” denilmiştir.
Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) bu namazı kılarlardı, ümmetini de “Kim Ramazan gecesini, imanı gereği ve Allah rızâsı için bu namazla ihyâ ederse onun geçmiş gelecek günahları bağışlanır” buyurarak teşvik etmişlerdir. Kendileri bu namazı önce Mescid'de kılmaya başlamış, cemâati de kendisine uymuşlardı. Bu iki gece böyle kılındı, üçüncü gece yine cemâat toplanıp O'nu beklediler, fakat Mescid'e gelmedi, odasında kıldı. Ertesi gün de “Toplanıp beni beklediğinizi biliyorum, devam edersek farz olabilir diye gelmedim” dedi.
Teravih namazının vakti, yatsının farzından sonra ve vitir namazından öncedir. Vitir namazının da gecenin geç vaktinde, müminin yatmadan önce kılacağı son namaz olması tavsiye edildiğine göre, teravihin vakti yatsıdan sonra başlamakta, imsak vaktine kadar devam etmektedir. Bu namaz hem kadınlar hem de erkekler için sünnettir. Tek başına kılmak da câiz olmakla beraber daha iyi ve ecirli olanı mescid'de, cemâatle kılmaktır.
Sahâbe başlangıçta bu namazı, Peygamberimizin (s.a.v.) uygulamasına bakarak sekiz rekât olarak kılmışlardır. Bu sekiz rekâtta kıyamları çok uzun tutmuşlar ve sayfalarca Kur'ân okumuşlardır. Giderek bu uygulama insanlara zor gelince rekât sayısını arttırmış, okumayı azaltmışlardır. Böylece bazı tesbitlere göre bu namaz otuz altı rekâta kadar çıkarılmıştır. Hanefîlerin uygulama ve tercihleri yirmi rekâttır. Bunun da sekiz rekâtı sünnet, geri kalan oniki rekât ise müstehabdır. “Müstehab”, Peygamberimizin yaptığı değil, tavsiye ettiği veya yaptıklarına bakılarak yapılmasının iyi ve ecirli olacağı düşünülen ibâdettir.
Hayrettin KARAMAN

el Cevab:
Talik:
- Teravih namazı sünnettir.
- Cemaatle kılınması da sünnettir. Tek başına da kılınabilir.
- İmam Ebu Hanife ve Hanefi fukahasının görüşü teravih namazının 20 rekâtının da sünnet olmasıdır.
Dayanakları da Hz. Ömer’in sünnet olmasa 20 rekât kılmakta insanları bir araya getirmeyeceğidir. Ayrıca diğer sahabenin bunu onaylamalarının da sünnet oluşa güçlü bir delil teşkil etmektedir.

Talik 2:
8 rekâtı sünnet gerisi müstehaptır görüşünde bir gariplik vardır.
İbn Abidin’in ifadesine göre hidayenin metnindeki müstehaplık ifadesinin manası bu değildir. Ömer (ra) zamanına kadar insanlar teravihi dağınık cemaatler halinde kılıyorlardı. Ömer (ra) imam görevlendirdi ve tek bir imamın arkasında teravih kılınmaya başlandı. Yani müstehap görülen budur. Yoksa teravih namazının 20 rekât kılınması müstehap değil sünnettir. [1]

Yukarıdaki Mustafa Yıldır beyin yazdığı metinde Aişe (ra) ın efendimizin ramazanda geceleyin kıldığı nafile namaz 11 rekâtı geçmezdi sözü esas alınmış olsa gerektir. Buna göre 8 teravih üç vitir 11 rekât kılıyor olmalıdır.
Ama teravih ramazan ayında kılınan bir namazdır ve ramazan işin sıkı tutulup yüksek ecirlerin kazanılmaya çalışıldığı bir aydır. Bu Hanefi fukahasının fetvası değildir ama belki İbnul Humam’ın tercihidir. [2]

''Hanefilerin uygulama ve tercihleri 20 rekât bunun sekizi sünnet gerisi mustehaptır'' genellemesi ve sözü acaba nereden alınmıştır?

Ek 1; Teravih Namazının İslam Fıkhındaki Hükmü:
Teravih namazının 20 rekât olduğunda ittifak vardır. Hanefi fıkhında 20 rekât kılınması sünnettir.[3]
Hanbeli fıkhındaki hükmü: 20 rekât kılınması sünnettir. Bu konuda neredeyse icma vardır. [4]
Şafii fıkhındaki hüküm: Teravih 20 rekâttır ve sünnettir. [5]
Maliki mezhebinde hüküm: 36 rekât olmasıdır.

Ek 2; Hz Ömer (Ra)ın Nimet El Bida Hazihi Sözünün Manası: 
Hz. Ömer mescidde dağınık ve küçük gruplar halinde namaz kılan cemaatleri tek bir imamın arkasında birleştirince buna nimet el bid a hazihi demiştir. Yani böyle yapmam ne güzel bir bidat oldu...
Yoksa teravih namazını 8 iken 20 rekâte çıkarıp bu sözü bu sebeple söylememiştir.

Teravihin 20 Rekât Sünnet Oluş Vecihleri:

Sahabenin tamamı Hz. Ömer’in insanları 20 rekâtta birleştirmesine rıza göstermişlerdir. ''Ramazan daki namazı 8 rekâtti'' rivayetini yapan Hz. Aişe, Hz. Ömer’e karşı çıkmamıştır.

Ek 3; Müstehap Nedir, Sünnet Nedir:
Hanefi fukahasına göre mustehab: Peygamberimizin sürekli devam etmediği amellerdir. Sünnet ise peygamberimizin sürekli devam ettiği amellerdir. [6]

Yukarda ki tanım ise sanki el Bahrul Muhitten alınmış krş el Bahrul Muhit (Munye) I.378


[1] Haşiyet ibn Abidin I.472,473 (ekteki fotoğrafa bkz.) ayrıca bkz. el Merğinani, el Hidaye I.75-76
[2] Bk. İbn Humam Fethulkadir I.321 ve 333-334 s.
[3] Bk. Kasani, Bedaius Sanai I.288; İbn Abidin Haşiye ala Reddil Muhtar I.472; el Ayni, Umdetul Gari XI.179 (darul kutub el ilmiyye 2001); el Binaye fi Şerhil Hidaye II.659-660
[4] İbn Kudame el Muğni II.138 
[5] en Nevevi, Şerhul Muhezzeb III.527
[6] Bk. el Kasani, Bedaius Sanai, I.24; Haşiye İbn Abidin II.375

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort