Hit (2149) F-950

Tesettürlü Bayanların Topuz Yapmalarının ve Dışarı Çıkarken Renkli Giyinmelerinin Hükmü

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Tesettür,Örtünme
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2005-10-15 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Tesettürlü bayanların başlarına topuz yapması ve tesettürlü bayanların renkli giyinmesi dinen hükmü nedir? (23.4.2014)

el Cevab:
Vücud hatlarınıın belli olmasını kasdederek ilgiyi kendine odaklamak için saçı topuz yapmak, alımlı renklerden elbiseler ve örtüler kullanmak tahrimen mekruhtur. 
Bu kasıtlarla değil ise tenzihen mekruh olur.
Uygun ortamlarda albenili giyinmek fazilettir.

İslamda Örtünme Şekli Var mıdır, Başörtüsü Nasıl Takılmalı, Örtünmenin Olmazsa Olmaz Kuralları Nelerdir Önceki Cevaplar için Tıklayınız;
 

Mülahaza: Sümeyye Nur 
Renkli giyinmenin hükmüne cevap alamadım cevaplar mısınız?

el Cevab: Yukarıdaki linklerde bu sorunun cevabı var.
Evlilik çağındaki genç kızlar için tesettür kurallarının gözetilmesi şartıyla birlikte caizidr. evliler için caiz değildir.

Bayanların Örtünme Adabı İçin Tıklayıız; 


Mülahaza: Ayşe Aydın Bektaş 
O linkteki fetvalar hangi kaynaktan? Zira evli ve evli olmayan bayanlar arasında bir ayrımı ilk kez okudum. Ayeti kerimede sadece evlilikten ümidi kesmiş olan yaşlı kadınlara genişlik verilmiştir bk. Nur süresi 60
Ey peygamber, zevcelerine, kızlarına ve müminlerin kadınlarına dış elbiselerinden üstlerine giymelerini söyle. Bu, onların tanınıp eza edilmemelerine daha uygundur. Allah çok yarlıgayıcıdır, çok esirgeyicidir. Ahzap 59

Mülahaza: Hişam Abacı
ما هو دليلكم ؟ بين البنت والمرأة

el Cevab: 
Ayşe Bektaş 
Hişam Abacı 
Sumeyye Nur 
-Yukarıdaki cevapta evli olmayan ve evli olan ayrımı yapılmamaktadır. Ama ilk bakışta öyle bir izlenim doğuyor sanki. Kasdettiğim şudur. Evlilik çağına gelen genç kızlar 
1- Bütün mü’mine ve buluğa ermiş hanımlar nasıl örtünecekse öyle örtüneceklerdir. 
2- Evli hanımlar evlenmişlerdir ve evlilik ihtiyacı ortadan kalkmıştır. Buna göre olabilecek en sade, en silik, en dikkat çekmeyen dış kıyafetleri tercih etmelidirler. 
3- Evlilik çağına girmiş genç kızlar bu noktada bütün dikkatleri üzerlerine çekecek şekilde giyinmeyeceklerdir elbette. Ama evli hanımlar gibi silik, sanki ''unumu eledim, eleği duvara astım'' der gibi bir manaya gelen şekilde de giyinmemelidirler. Vurgulamak istediğim budur. Genç kız evlilik çağına gelmiştir ve temel örtünme ve sokağa çıkma edepleri dahilinde biraz daha kendisini görecek mümin erkeklere ve bu erkeklerin yakını hanımlara evlilik çağında bir genç kız olduğunu hissettirecek şekilde giyinmelidir. Erzurum ihramıyla değil de daha göze hoş gelen bir dış kıyafet seçerek dışarı çıkması, çarşaflıysa siyah değil de daha bir genç kızlara uyacak bir renkte çarşaf giymesi, pardesü giyiyorsa daha dikimi albenili bir stil ve renkte olanını giymesi, yüzü fitneye sebebiyet vermeyecek ise nşa da caiz olan yüzünü açması ve kapatmaması, mescide, pazara, gezmelere, ziyaretlere giderken mutlaka aile ile birlikte alınıp bu ailede evlilik çağında bir genç kızın olduğunun gizlenmemesi, aşikar edilmesi mutlaka gereklidir. 
-Bu hassasiyeti ve ayrımları çok sayıda nikahla ve evlilikle alakalı efendimizin ve sahabenin uygulamalarından özümsüyorum. 
İfade etmek istediğim açıyı ifade etmekten aciz kalıyorsa bu yazdıklarım, ilgili hadisleri ve sahabe bakış açılarını buraya alıntılamak mümkündür.



Mülahaza: Hişam Abacı 
Bu kız ve kadınların farlı giyinebilecekleri anlaşıldı. Kaynak ismi verir misiniz? Yorum istemiyorum. Falan alimin şu kitabı veya mezhep imamı isim lütfen.

el Cevab: Evlilik çağına ulaşan genç kızların evli hanımlar gibi tanınmayacak şekilde ve silik bir surette örtünmelerinin değil, evlilik çağında bir genç anne adayı olduklarını hissettirecek şekilde kendilerine giyinmelerinin teşvikini nereden aldığımı siz sorunca şöyle bir muktesebatıma müracaat edip düşündüm. Fıkhi birikimimin bende böyle bir kanaat oluşturduğunu gözlemledim. İlmi sahibine nispet etmek gerekir tabii. Bu tevcihi aynıyla bir fakihten tekrar rastlarsam sizi bilgilendiririm inşallah. 

Konu hakkında yazdıklarım 3 fıkhi temele dayanmaktadır.
1- Evlilik çağındaki kız çocuklarının cuma ve bayram namazlarına aile efradıyla birlikte gitmelerini teşvik eden efendimizin tevcihatlarına dayandığını (efendimiz cilbabı olmayanların bile bayram namazına çıkmasını emretmiştir) bk.[1]  

أَمَرَ النبيُّ صَلَّى اللهُ عليه وآله وسَلَّم النساءَ بالخروجِ لصلاة العِيدِ حتَّى ذوات الخدورِ والحُيَّضَ، وأَمَرَهُنَّ أن يَعْتَزِلْنَ المُصَلَّى، بل وأَمَرَ مَنْ لا جلبابَ لها أن تُلْبِسَهَا أُخْتُها مِنْ جِلبابها،

Hadisin şerhi için bk.[2]  

-Bir başka rivayette ''Peygamber (sas) avatık, ve zevatil hudur'' u mescidlere götürmekle emretti'' şeklinde de ifade edilmiştir. 
أمرنا أن نخرج ونخرج العواتق وذوات الخدور

Avatık: buluğa ermek üzere olan genç kızlardır.
el hudur: evlilik çağına gelmiş baliğa genç kızların evlerdeki kendilerine ayrılan odadır, bölmedir. Buluğa ermiş kızlardan kinayedir. 
Huyyad: genel olarak kadınlar /evlenmiş ya da evlenmemiş, yaşlı ya da genç buluğa ermiş kadınlar manasına gelir.

Mescide gelmeleri emredilen kadınlar, bayram ya da cuma zamanı namaz kılmadıkları zamana bile rastlasa bile mescide gelip içeri girmeden bir köşede beklemekle emrolunmuşlardır. 

Bu emrin sebebi hikmeti de önemlidir. Efendimizin ve sonrasında devlet başkanının hitabını dinleyip nasihatlarını duymaları içindir denildiği gibi, baliğ olmamış olan kızları bile çağırması ve aileleriyle orada görülmelerinin temini manasına geleceğinden evlilik çağındaki kızların bilinmesini de sağlayacağı şeklinde de talil edilmiştir.

2- Evlenilecek hanım adayına bakmaya teşvik içeren hadislere ve o hadisleri yorumlayan sahabenin fiillerine ve uygulamalarına dayandığını fark ettim. 
Örnek olarak; ''Sizden biriniz evleneceği zaman eş olarak alacağı kadının onun hoşuna gidecek yerlerine bakabildiğince baksın.'' hadisini duyan sahabi evlenmek istediği kadına gizli gizli onu takip ederek bakmış sonra görmek istediğini görüp adayı beğenince ona talip olmuştur.''

إذا خطب أحدكم امرأة ، فإن استطاع أن ينظر إلى بعض ما يدعوه إلى نكاحها فليفعل 
Bk.[3] 

Hadisi rivayet eden muhaddislerin eserlerinin değişik şerhlerine de müracaat edilebilir. 
Örneğin bk.[4]  

3- Ayrıca eller yüz ve ayakların illa ma zahara minha ayetindeki hanefi fukahasının ictihadlarına göre avret olmaması ve ancak fitne durumunda bu azaların da kapatılmasının gerekeceği ictihadlarına dayandığını da gözlemledim. 
-El ve yüz bir kadının nikahının istenmesine yeterli örneklik teşkil ederler. Bu tespit çok sayıda ilim adamından nakledilir.

Genç kızların ve evlilik durumunda olan hanımların mescidlere gitmeleri o kadar önemlidir ki, mescidlere gelen kadın ve genç kızların sergileyebilecekleri bazı laubalilikler bile bu emrin iptaline sebep olarak kabul edilmemiştir. Raşid halifeler döneminde ortaya çıkan bazı nahoş durumlara işaret için Aişe validemiz, efendimiz kadınların bugün yaptıklarını görseydi onları mescidlere gelmekten men ederdi demiştir.
Umarım ifade edebilmişimdir.

Ek:
Bu konudan neşet eden çok sayıda fıkhi mesele vardır. Onlara da ittila etmek konu hakkında daha kolay kanaat oluşturmaya katkı sağlayacaktır. 
-Mescide kadınların çıkarılmaları emrinin ifade ettiği hüküm için bk.
-Muhammed b Hasen eş Şeybani, el Hucce ala Ehlil Medine, I.200; el Kasani, Bedaius Sanai I.275 vd.; es Serahsi, el Mebsut II.41 vd. 
-en Nevevi, el Mecmu v.9 vd.
-Kadı ıyad, İkmalu'l Mu'lim bi Fevaid Müslim III.297 vd
-es Sanani, Subulus Selam Şerh Buluğ el Meram II.298 vd
eş Şevkani, Neylul Evtar III.306
-İbn el Cevzi, Kitab Ahkam en Nisa, 38 vd

Ek 2: 
Hanefi fukahasının kadınların genç kızların vs bayram vs şeaire çıkarılmalarının hükmü konusunda fetva ve talilleri, imam et Tahavi’nin bu konuda nesh den bahsetmesi de yukarıda verdiğim kaynaklarda gözlemlenecektir. Aişe (ra)ın sözü de dikkat çekicidir.
-Bütün bunlarla birlikte kadınların buluğa ermemiş ve yeni ermiş genç kızların, dulların, namaz kılmadıkları zamana bile rastlasa efendimizin açık ve net ifadeleriyle bu şeaire davet edilmeleri boyutu ve bunun hikmetleri boyutlarıyla bu konuları hatırlattım.

----
[1]  el Buhari, es Sahih h no: 938; Ahmed b. Hanbel, el Musned h no: 20269
[2]  es Sanani, Subulu's Selam Şerh Buluğil Meram, II.493 s. H no: 455.
[3]  Ebu Davud, es Sünen h no: 2082; Ahmed b Hanbel el Müsned III.334 
[4]  es Sanani, Subulu's Selam III.979 h no: 916

married men affairs why are women unfaithful my boyfriend cheated on me with a guy
Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort