İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2004-04-16 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Peygamberimizin yapmadığı fiillere ''sünnet'' denilebilir mi?
el Cevab: Sünnet efendimizin bir fiili yapması ile, tavsiye etmesiyle ya da yanında yapıldığında sessiz kalmasıyla sabit olur.
-Rüya da görüldüğünde söylediği sözlere dayanarak bir şey efendimize nispet edilmez ona sünnettir denmez.
-Bir fiile efendimizin bir benzerini yaptığına kıyasla bu da sünnettir denilmez. Ama ''sünnete uygundur'' denilir.
Ek; Peygamberimizin yapmadığı ama yapmayı temenni ettiği bir fiile de sünnet denilmesi, problemi tartışılmıştır.
-Efendimizin yapmayı temenni etmesi ''teşri manasına gelir'' diyen ilim adamları temenni ettiği ama yapmadığı bir fiili sünnet olarak nitelemişlerdir.
Buna ''tasua orucu'' delil gösterilmiştir.
Mülahaza: Rabia Yürektürk
Soru: Tasua orucu dediğiniz nedir?
el Cevab: Tausa 9. demek. Aşure günü nün bir önceki günü Muslim, es Sahih H. No: 1923
Efendimiz bu gün de de oruç tutmaya niyet etmiş ama ömrü vefa etmemiştir.
حِينَ صَامَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ عَاشُورَاءَ وَأَمَرَ بِصِيَامِهِ ، قَالُوا : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، إِنَّهُ يَوْمٌ تُعَظِّمُهُ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى ، فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " فَإِذَا كَانَ الْعَامُ الْمُقْبِلُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ، صُمْنَا الْيَوْمَ التَّاسِعَ " ، قَالَ : فَلَمْ يَأْتِ الْعَامُ الْمُقْبِلُ ، حَتَّى تُوُفِّيَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ .