Hit (3495) F-890

Miraç Kandili Bidat mıdır?

İlim Dalı : Fıkıh Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2015-05-15 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Miraç kandili bidat midir? Miraç ruh ile mi oldu ?

 

el Cevab:

Dindarların her sene belli zamanlarda dini içerikli etkinlikler düzenlemeleri bidat olmaz.

Dini olmayan dinde yapın emri bulunmayan bir fiil; dinden ve dini bir emir gibi yapılmadığı sürece bu cevaz hali devam eder. Kandiller dindar insanların belirli faziletli amelleri her sene hatırlamak için geliştirdikleri etkinliklerdir. O kadar. Avam bunları dindenmiş gibi algılamaya başlayınca ve içine hurafeler ve bidat fiiller ekleyince ilim adamları da bu etkinliklere genel olarak bidatler içerdikleri için bidat demeye başlamışlardır.

 

Miraç Bedenle ve ruhla Mescidi Aksa’dan semalara oradan da Sidre-i Münteha ya efendimizin yaptığı yolculuğun adıdır.

 

Miracın inkarı küfürdür. Peygamberimizin büyük mucizelerinden biridir.

 

Mülahaza: Meryem Saygan

Bu sorunun cevabını Nurettin Yıldız hocamdan bulabilirsiniz.

 

el Cevab:

Talik:

Dini amellerden yaptığımızda ecir aldığız ameller; farzlar, vacipler, sünnetler, müstehaplar, evla'lar çeklinde sıralanır.

Dini Amellerden yapmamakla ecir aldığımız emeller; haramlar, mekruhlar, hılafu'l evlalar şeklinde sıralanır.

 

Allah Rasulü bizleri yukarıda yazdığım sıralamaya dindarlaşmaya davet etmiştir.

Bir Müslümanın İslamı her geçen gün daha bir Allah’a yakınlaşmaya gayret ile güzelleşmelidir. Böyle davranamıyorsa en azından Farzlar yapılıp haramlardan kaçınılma sınırının gerisinde kalınmamalıdır.

Salih amellere teşvik haram amellerden uzaklaşmaya davet dini gerekliliktir.

 

Şu da bir vakıa ki; insanımız dini bilgiyi dindeki önem sıralamasına göre değil toplumda yaşayan kültürden aldığı için farzları ihmal edip nafileleri farzlara verilecek değer gibi değer verme yanlışlığını yapabilmekte bu da davetçilerin eleştirilerine sebebiyet vermektedir.

 

Yazınızdaki soru ve cevabında dini ilimlere amel etme gereği gözüyle bakılmamış. Düz mantıkla cevap verilmiş.

 

Konuya dönersek;

1-Müminler Hayatlarını Düzenlerken Farzları Tamamladıktan Sonra Nafilelere Teşvik Edilmişlerdir.

İşte bu sebeple geçmişten bu yana insanlar faziletli amelleri önemserler. Ve bu doğru davranıştır. Teşvik edildiğimiz bir davranış şeklidir.

Yukarıda yazdığım sıralama Hadisi şerife dayanır;

Ebu Hureyre (ra) dan ;

Efendimiz naklettiler, Allah Teala buyurdular ki, Kim bir dostuma düşmanlık ederse ona harp ilan ederim.

Kullarımın bana yaklaştıran amellerin en efdalleri onlara farz kıldığım amellerdir.

Kulum bana nafilelerle yakın olma gayretinde sebat ettiğinde onu severim. Sevince duyan kulağı, gören gözü, yutan eli, yürüdüğü ayağı olurum. Benden istese ona icabet ederim. Benden bir şeyin şerrinden kendisini korumamı istese onu korurum .''[1]

 

عن أبي هريرة رضي الله عنه ، قال :

قال رسول الله صلي الله عليه وسلم : إن الله تعالى قال : من عادى لي وليّاً فقد آذنته بالحرب ، وما تقرب إليّ عبدي بشيء أحب إليّ مما افترضته عليه ، ولا يزال عبدي يتقرب إليّ بالنوافل حتى أحبه ، فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به ، وبصره الذي يبصر فيه ، ويده التي يبطش بها ، ورجله التي يمشي بها ، ولئن سألني لأعـطينه ، ولئن استعاذني لأعيذنه

 

 

2- Salih ameller ve faziletli ameller arasında belirli gün ve gecelerin ihyası konusunda çok sayıda hadis musannef eser vardır.

Bu konulardaki hadisler ve teşvikler ''amell'l-leyl ve'n nahar'' = gece ve gündüz yapılacak faziletli ameller '' konulu eserlerde bir araya getirilmiştir. Ülkemizde Cumhuriyetle birlikte baskı altına alınan ve ilimden koparılan tasavvufi çevreler hala İslami ilimlerin nafilelerle alakalı bölümlerini menakıb kitaplarından almakta ve ilim adamı yetiştirmeye özen göstermemekte olduğundan bu konularda kesif bir boşluk vardır.

Şer’i ilimler okuyanlar çoğunlukla fazaili amalden uzaktırlar ve bu ilimlerin konuları gündemlerinde değildir. Tasavvufi çevrelerde öne çıkan birkaç şahıs ta sahih olmayan rivayetlere sahihtir diyerek konuyu ilmi çerçeveden çıkarmaktadırlar.

 

3-Yazınızda bir davetçi ruhaniyeti hissediliyor. Kudüs esirken miracı kutlamanın veya geceyi ihya etmenin pek de bir önemi yok demeye getirmişsiniz.

Bu bir bakış açısıdır. Ama Kudüs’ü kurtarmaya gücü yetmeyenlerin nafileleri de ihya etmelerine gerek yoktur da denilmesi uygun olmaz.

 

4-Müslümanların İslami ilimleri ihya etmekten başka çaresi yoktur. Doğru hakkındaki tereddütleri ilimlerin ihyası çözebilecektir kanaatindeyim.



Kandil Geceleri Ve Kutlu Doğum Etkinliklerinin Hükmü İçin Linki Tıklayınız;

[1] Buhari es Sahih h no : 6502

husbands who cheat website dating for married men
free abortion pill dilatation & curettage pro life abortion
Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort