İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Edepler |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2013-05-15 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Esselamu Aleykum; İslama göre üstünlük Takva da iken,insanlar tarağın dişleri gibi iken Arap olanın olmayana üstünlüğü yok iken,soy sop ile üstünlük olmaz iken Peygamber (sav) in soyundan gelen Seyyid ve Şeriflere diğer Müslümanlardan daha fazla tazim ve hürmet edilmesini nasıl anlamamız gerekir. Bu konuda ki ifrat ve tefrit sınırları nedir? (Allah muhafaza bir düşmanlığım yok mevzuyu anlamaya çalışıyorum) 4 Mayıs 2015 - 03:33
el Cevab:
Seyyidler ve Şerifler efendimizin çocuklarıdır. Onları kayırmak efendimizin hatırıdır. Onlara hürmet efendimize hürmettir.
-Seyyitler ve şeriflerin dinimizde özel bazı hükümleri vardır.
-Üstünlük ilim amel ve ahlak, hasep-nesep, güzellik-çirkinlik, zenginlik-fakirlik gibi açılardan olabilir. Allaha itaat ile elde edilecek üstünlük Allah katındaki üstünlük ölçülerindendir.
Seyyitlerin üstünlüğü nesep üstünlüğüdür. Bu bir fazilettir değerdir. Allah vergisidir. Dini değerdir.
Siz Allaha yakın olmaya bakarsanız bu yeterlidir.
Mülahaza: عادل دوران
Cevabınız yeterli değil, ( Arif olamayışıma verin ) bu konuyla ilgili önereceğiniz bir kaynak var mı ?
el Cevab: Bu konuda kitap yazılması İslami ilimlerin toplumda diri olduğu zamanlarda vardı.
Edebu'd dünya ve'd din kitaplarında konu edilirdi bu tür problemler.
Sebebi de bu soru beş altı büyük konunun beraber düşünüldüğünde ancak kavranılması mümkün olan bir konu.
Hadis kitaplarında ''amellerin en hayırlısı nedir'', Bir, Takva, Fadailu'l amal gibi bablara ittila edeceksiniz.
Tefsirden ilim ve takva ve Salih amel ile ilgili ayetleri fıkhi ve dirayetle alakalı tefsirlerden inceleyeceksiniz,
Esbabu Vurudil hadis ilminden, Tarifat kitaplarından bakacaksınız, verdiğim cevaba ulaşırsınız.
Mülahaza: Ayşe Gurkan (12.05.2015)
Kızını dahi kayırmayan bir Peygamberin torunlarını kayırmak gerektiğini yazmak yanlış bir ifade olmuş. Ne anlatmak istediğinizi anladım fakat kelime her yöne çekilebilir bir ifade.
el Cevab: ''Ayşe Gurkan: Kızını dahi kayırmayan bir Peygamberin torunlarını kayırmak gerektiğini yazmak yanlış bir ifade olmuş. Ne anlatmak istediğinizi anladım fakat kelime her yöne çekilebilir bir ifade.” yazmışsınız.
''Kızını dahi kayırmayan '' şeklindeki ifade de yanlış olmuştur..
Efendimiz, Hak hukuk noktasında kızını kayırmayacağını ifade etmiştir. Ama böyle medih olmaz. Diğer taraftan,
Ehli beyti kayırmak dindendir. Onları kayırmak demek; sıradan insanlar gibi davranmayıp, efendimizin ''size ehli beytimi emanet ediyorum'' manasına gelen ifadeleri çerçevesinde onlara hürmetli davranmak demektir.
Misafire ikram etmek sünnettir. Ana babaya ikram etmek farzdır. Alimlere saygılı davranmak dindendir, dinin gereğidir.
Aynı şekilde ehli beyt mensubu olan Müslüman kardeşlerimiz de efendimizin çocukları olmaları hasebiyle onu sevenler tarafından kayırılırlar.
Devlet dairesindesiniz. Müdürün oğlu geldiğinde haksızlık yapmayın. Ama ona sıradan bir insanmış gibi davranamazsınız. Vakıa buna izin vermez. Müdürün oğludur. Güvenliğe takılmaz, babasının yanına girer çıkar. Bu iltimas da değildir. Başkasının hakkına tecavüz de değildir.
Efendimizin çocukları da onu sevenler tarafından hoş tutulurlar. Onlar bu son dinin peygamberinin evlatlarıdırlar.
Aralarından Edepsizlik yapanları bile elden geliyorsa af edilir af etmeyen olursa bu da caizdir. Ama af eden niyetine göre şereflenir.
Onlar zina ederse ceza uygulamayın hırsızlık yaparlarsa örtbas edin , adam öldürürlerse gizleyin diyen yok . Bu efendimizin şeriatine ters bir tutum olurdu. O bun rıza göstermezdi.
Şura 23 ayetini ve tefsirini inceleyin ehli beytin kayırılmasının onlara sevgi beslemek ve hürmetli davranmak olduğunu göreceksiniz.
قُلْ لا أَسْأَلُكُمْ عَلَيهِ أَجْرَاً إِلاّ المَوَدَّةَ فِي القُرْبَى