İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2001-03-16 | Güncelleyen : /2017-08-16 |
Soru: 1) 4 yaşında kızımız var resim çizmeyi çok seviyor. Yaşıtlarına göre de çok güzel çizimler yapıyor. Yetenek olduğunu düşünüyoruz, desteklemeli miyiz caiz midir, insan figürleri de çiziyor. Duygularını bu yolla ifade edebiliyor.
2) Bu resimleri çerçeve yaptırıp dekorasyon amaçlı duvara asabilir miyiz (Caiz mi)
el Cevab: Temel dini ve insani değerlerimizin öğretilmesi ve gereklerine dikkat edilmesi durumunda bütün ilim dallarının ve bilgi disiplinlerinin konu ve ilim dalında uzmanlık kastıyla öğrenilmesi caizdir.
-Bu bilgi dallarının kendisini ve iradesini etkisi altına almasına karşı bedensel ve ruhi ve akli yeterlilik durumunda olan insanlar, (hakkında tereddüt edilen) ilim dallarını öğrenebilirler.
Çocukluk döneminde bu ve benzeri durumlar oluşabiliyor. Yetenek keşfi gayesiyle de bu tür eğitimler alınması caiz olabilir.
Öğrenmenin cevazı konusundaki bütün bu sınırsız izin; ihtiyacımız, kapasitemiz, ona ayıracağımız vaktin başka daha elzem konulara ayrılması gerekliliği gibi süzgeçlerden geçebiliyorsa bu ''öğrenme cevazını '' kullanabilirsiniz.
Yok geçmiyorsa; bir şekilde bu öğrenme cevazını uygun noktada sonlandırıp, daha önemli daha yararlı ve değerlerimizin gerekleri doğrultusunda bir alana yönelmelisiniz.
Mülahaza: Affet Dönmez
Bu resimleri çerçeve yaptırıp dekorasyon amaçlı duvara asabilir miyiz (Caiz mi)?
el Cevab: Öğrenilme konusundaki genişlik uygulama ve bu bilgilerin gereklerini alenen yapma konularında yoktur.
Din değerler manzumesidir. İman edilen değerler manzumesidir. Hayata dönük durumlarda efendimizin örnekliği Allah’ın razı olduğu örnekliktir.
-Örnekleyeyim heykel traşlık yeteneği varsa heykel yapıp bunları neşretme izni yoktur. Bilgi amaçlı öğrenim caiz olmakla birlikte bunlarda neticesinin mahzurlu olması sebebiyle Müslüman bireyler kendilerini işin başından frenlemek durumundadırlar.
Çizimler konusunda doğa tabiat resimleri zaten mahzurlu değildir. İçinde tam insan veya tam hayvan tasvirleri olmayan sanat eserleri de mahzurlu değildir. Evlere asılabilirler.
Şuna da dikkat edilmelidir ki, Osmanlı Devleti, batıdaki bilgiyi bu yazdığım mantaliteyle elde etmeye çalışırken batılı bilginin etkisi altına girmiş ve batıyı taklid etmeye, kendi değerlerinden yüz çevirip batılı değerlere uygun düşünmeye ve yaşamaya başlamıştır.
Bu şuna benzer, başkalarını etkileme yeteneği olan biri düşünün, bu yeteneğini geliştiriyor ve bu işi çok kolay yapmaya başlıyor. Ama bunu zamanla şer’i açıdan caiz olmayan boyutlarda ve işlerde kullanmaya başlıyor. İşte bu durum insanın kendi eliyle kendisini tehlikeye atması olur.
-Sihir yapmayı öğrenen birisi bunu bir meşru sebeple öğrenip daha sonra bu yeteneğini başkalarının zararına kullanmaya başlarsa İslam fıkhındaki cezası öldürülmektir ve sihir helak edici 7 büyük günahtan biridir.
-Bilginin öğrenilmesi ile alakalı cevazı kullanırken İslam terbiye değerleri bir kenara bırakılmamalı hükümsüz ve atıl bırakılmamalıdır.