İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Namaz |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Önder Nar |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2029-12-14 | Güncelleyen : /0000-00-00 |
Soru: Vakti girmeden kılınan namaz geçerli değil diye biliyoruz çünkü vakit şartı gerçekleşmiyor. Şöyle bir soru: Bir iş yerinde öğle molası öğle namazı vakti girmeden bitiyor ve namaza 10-15 dakika kala bu kişi öğle namazını kılıyor. Namazın şartlarından biri olan vakit girmediği için bu namaz geçerli midir yoksa vakti girdiğinde namazını tekrar eda etmeli midir? Hocam kaynakları ile birlikte açıklayabilir misiniz?
el Cevab: Namazlar vakitli ibadetlerdir. Namaz vakitlerinin saatlerle tesbiti müşkiledir.
Güneşin doğuşu ve batışı gözlem itibarıyla şüphe içermez derece de dakiktir.
Diğer namaz vakitlerinde 3-5 dakikalık genişlikler söz konusudur.
Birkaç dakikalık takvime muhalefet öğle namazı için sıkıntı olmaz. Ama vakit mevsimlere göre değiştikçe sorun tekrar oluşacaktır.
Abdestli olup bir şekilde mola verip en azından farzını kılmak en uygun görünen çözüm yoludur.
Mülahaza: Nebahat Torlak Fırat
Öğleni kılamayıp ikindiyle cem etmesini açıklar mısınız, önce ikindiyi kılıp sonra öğlenin farzına kaza diye mi niyetlenmeli.
el Cevab: Namazların cem edilmesi caiz değildir.
Fetva ehliyeti olmayan insanların fetva vermesi de caiz değildir.
Fetva nakletmesi de caiz değildir.
Mezheplerin arasında birinden bir diğerine intikal ancak delilleri inceleyip de delillerin ilmi kriterler açısından daha güçlü ve amel edilmeye layık olduğunu araştırıp bulabilenler için caizdir.
Delillerden hüküm çıkarma ilmi yeterliliğinde olmayanlar karşılaştıkları bu ve benzer sorunlar sebebiyle diğer mezhepte caizmiş yapalım dememelidirler. Bu delillerin tenakuzu olur. Bir şeyin hem zıddı hem kendisine doğru denilmiş olur. Bu ise tehafuttur.
Ayrıca dini delillerde ictihad etme yeterliliğinde değilken ictihad etmek olur ki bu da ''bilmiyorsanız zikir ehline sorun'' ayetindeki emre muhalefet olur.