Hit (5002) F-44

Namazda Gözleri Kapatmanın Hükmü, Namazda Huşu Ne Demektir

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Namaz
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2005-06-15 Güncelleyen : /2019-05-17

Soru: Namazda gözleri kapatmanın bir sakıncası var mı?

el Cevab: Mekruhtur.
İbn Abbas’dan rivayet edilen hadiste efendimiz sizden biriniz namaza durduğunda gözlerini kapatmasın, buyurmuşlardır. [1]


إذا قام أحدكم في الصلاة فلا يغمض عينيه 

 

Sünnet NŞA da secde mahalline bakmaktır. Hanefi fukahasının fetvası bu şekildedir. bkz. [2]
 

يكره لأنه خلاف السنة في أنه يشرع رمي العينين إلى موضع السجود ولأن لكل عضو حظه من العبادة وكذلك العينان

 

Kâbe’de beytullaha bakılması da caizdir. Namazı bozmaz ama efendimizin uyarıları var.
Ulemanın gözlerin kapatılmasının mekruh olduğunda neredeyse ittifakı vardır. Bazı durumlarda etrafta olup bitenlerin namazına zarar vermesi durumu oluşacağından korkanlar için gözlerin kapatılmasına izin veren ilim adamları da vardır. bkz. [3]

 

Mülahaza: Ayşe Reşad
İmam Gazali "huşu için olursa caizdir" demiş, onu okuduğumdan beri kapatıyorum?

el Cevab:
Namaz efendimizin öğrettiği gibi kılınır. Huşu da gerekir sünnetlere uymakta. Gözlerin kapatılmayıp açık tutulmasının sebebi akrep tehlikesi vs. değildir.  Efendimizin ilgili emridir. Mekruhtur, çünkü sünnete muhalefet mekruhtur. 
 

Mülahaza: Muhammed Akkurt
Namazda gözleri yummak, gözleri semaya doğru kaldırmak veya sağa-sola bakmak veya boynunu çevirerek sağa-sola bakmak mekruhtur. Bakılması caiz olmayan bir şeyi görmemek için veya tam bir saygı ile Yüce Allah'ın huzurunda bulunmaktan dolayı gözleri yummakta kerahet yoktur. 
(Büyük İslam İlmihali, Ömer Nasuhi Bilmen – İslam Fıkhı Ansiklopedisi)

 

el Cevab :
Kasani den alıntı yapıyorum. (Bedaius Sanai hem en güvenilir hanefi fıkıh kulliyatındandır. Hem de hanefi fıkhında yazılmış en güzel ve tertipli fıkıh kitabıdır.)
Efendimizin namazı ben nasıl kılıyorsam öyle kılın sözünü hatırlatıyorum. 
Ulemanın bazı fetva ve tahlilleri elbet olabilir. Ama fetvaya bağlı görüş çerçevesinde kalın. 
Namazda bakılması caiz olmayan bir şey görmek de ne demek zaten secde mahalline bakmak durumundasınız kaldı ki secde mahalline bakarak durmanın kendisi huşudur. Huşu namaz harekat ve sekanatın da efendimiz gibi davranıldığında yani namaz içinde meşru olmayan bütün fiillerden kaçınıldığında ve sadece onun örnekliği tahakkuk ettirildiğinde oluşan haldir. 
Gözlerin kapatılması konusundaki ikinci paragraf biraz diyanet vari bir fetva olmuş gözlerin kapatılmasının men edilmesi yahudilerin namazında gözlerini kapatmalarına muhalefet içindir diyenlerde olmakla birlikte...
Sünnet çizgisinin dışına çıkmayın. Efendimizden bir başka deliliniz yoksa...

 

 

[1] et Tabarani, el Mucem el Kebir XI.34
el Heysemi, Mecmauz Zevaid, II.83

[2] el Kasani, Bedaius Sanai I.503

[3] Meragıl Felah I.343

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort