Hit (27019) F-403

Evimizde Oturduğumuz Odalarda Resim Bulundurmanın Hükmü, Resim Bulundurulan Odada Namaz Kılmanın Hükmü, Kadınlar Evlerinde Örtünmedikleri Zamanlarda Rahmet Meleklerinin Evden Uzaklaştığı İle İlgili Rivayetler Ve Kaynakları

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Edepler,Rahmet Melekleri,Resim Çizmek
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2021-11-14 Güncelleyen : /2020-03-29

Soru: Evimizde oturduğumuz odalarda veya oturmadığımız odalarda dayımızın annemizin babamızın ablamızın abimizin ve kendimizin resmi bulunsa dinen sıkıntısı olur mu?

el Cevab: Suret bulunan eve melek girmez hadisi sebebiyle mekruhtur.
Kadınların başı açık gezdiği evlere de rahmet melekleri girmezler.  Ya da örtünmeden gezdikleri anlarda da... 
 
Kadınlar Evlerinde Örtünmedikleri Zamanlarda Rahmet Meleklerinin Evden Uzaklaştığı İle İlgili Rivayetler Ve Kaynakları;

Konu ile ilgili hadis;
 
Behz b. Hakim’den;
 Efendimiz, avretini ancak eşine ya da sahip olduğun cariyelere açabilirsin buyurdular. Dedim ki ey Allahın Rasulü, tek başınaysak ya o zaman nasıl diye sordum. Buyurdular ki elbette yüce Allah insanlardan daha fazla hayâ edilmeye layıktır, buyurdular.[1]

بهز بن حكيم عن أبيه عن جده أن النبي صلى الله عليه وسلم قال: احفظ عورتك إلا من زوجتك أو ما ملكت يمينك قلت: يا رسول الله! إذا كان أحدنا خالياً؟ قال النبي صلى الله عليه وسلم: الله أحق أن يستحي منه من الناس

Not:
İmam İbn Hacer el Askalani ise hadisin senediyle ilgili değerlendirmelerden sonra hadisin sahih olduğunu kaydetmiştir. Bkz.[2]
 
Konu hakkında ev edeplerini içeren çok sayıda hadis vardır.
Hadisler zayıf ya da vah değildir.
Kadınların evlerinde gerektiğinde çıplak gezmeleri de caizdir. Banyo yaparken, temizlik yaparken, eşiyle birlikte olurken vs. bu caizdir.
Benim yukarıda yazdığım fetva ise; genel bir davranış tarzı olarak kadınlar tek başlarına evlerinde ya da kapalı alanlarda bulunduklarında bir İslam edebi olarak örtülü olmalıdırlar, manasındadır.
 
Rahmet Melekleri İle İlgili Rivayetler;
1-İbn Ömer (ra)dan;
Efendimiz (sas) şöyle buyurdular. Evlerinizde çıplak gezmeyin. Sizlerle beraber bulunan ve sadece tuvalet ihtiyacınızı giderirken ve bir erkek eşiyle birlikte olacağı zaman yanınızdan ayrılan melekler vardır. Onlardan hayâ edin ve onlara ikram edin.[3]

عن ابن عمر
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال إياكم والتعري فإن معكم من لا يفارقكم إلا عند الغائط وحين يفضي الرجل إلى أهله فاستحيوهم وأكرموهم

2- Hz. Hatice vahiy meleği Cebrail efendimize gelmeye başladığında gelen varlığın melek mi şeytan mı olduğunu anlamak için efendimize kendisine yaslanmasını söylemiş yaslandığında gitmediğini öğrenince örtüsünü kaldırmış bu defa kaybolduğunu öğrenince efendimize bu gelen melek olsa gerektir. Zira şeytanlar kişi eşiyle beraber olduğunda oradan uzaklaşmazlar demiştir.[4]


 
قال ابن إسحاق : حدثني إسماعيل بن أبي حكيم ، أنه بلغه عن خديجة أنها قالت : يا ابن عم ، أتستطيع أن تخبرني بصاحبك إذا جاءك ؟ فلما جاءه ، قال : يا خديجة ، هذا جبريل ، فقالت : اقعد على فخذي ، ففعل ، فقالت : هل تراه ؟ قال : نعم . قالت : فتحول إلى الفخذ اليسرى ، ففعل . قالت : هل تراه ؟ قال : نعم ، فألقت خمارها ، وحسرت عن صدرها ، فقالت : هل تراه ؟ قال : لا . قالت : أبشر ، فإنه والله ملك ، وليس بشيطان .


3- Behz b. Hakim’den;
Ey Allah’ın Rasulü avretimizi kimden sakınmalı kimden sakınmamalıyız dedim. Eşinden ve cariyenden sakınmayabilirsin dedi. İnsanlar arasındayken nasıl yapalım dedim. Avretini elinden geliyorsa kimseye gösterme. Kimsenin avretine de bakma buyurdular. Ey Allah’ın Rasulü tek başımızaysak çıplak olabilir miyiz dedim. İnsanlardan hayâ etmeniz uygundur. Allah tan ise insanlardan da daha fazla hayâ etmeniz uygundur, buyurdular.[5]

 

حَدَّثَنَا بَهْزُ بْنُ حَكِيمٍ ، حَدَّثَنِي أَبِي ، عَنْ جَدِّي ، قَالَ : قُلْتُ : يَا رَسُولَ اللَّهِ ، عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ ؟ قَالَ : " احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلَّا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ ، فَقَالَ الرَّجُلُ : يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ ، قَالَ : إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ ، قُلْتُ : وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا ؟ قَالَ : فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ "
، قَالَ أَبُو عِيسَى : هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ
، وَجَدُّ بَهْزٍ اسْمُهُ مُعَاوِيَةُ بْنُ حَيْدَةَ الْقُشَيْرِيُّ ، وَقَدْ رَوَى الْجُرَيْرِيُّ ، عَنْ حَكِيمِ بْنِ مُعَاوِيَةَ وَهُوَ وَالِدُ بَهْزٍ .
 

وعَنْ مُعَاوِيَةَ بْن حَيْدَةَ الْقُشَيْرِيّ رضي الله عنه قَالَ : قُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ عَوْرَاتُنَا مَا نَأْتِي مِنْهَا وَمَا نَذَرُ؟ قَالَ: احْفَظْ عَوْرَتَكَ إِلا مِنْ زَوْجَتِكَ أَوْ مَا مَلَكَتْ يَمِينُكَ فَقَالَ: الرَّجُلُ يَكُونُ مَعَ الرَّجُلِ ، قَالَ:  إِنْ اسْتَطَعْتَ أَنْ لا يَرَاهَا أَحَدٌ فَافْعَلْ ) ، قُلْتُ: وَالرَّجُلُ يَكُونُ خَالِيًا ؟ قَالَ:  فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ

[6]    

4-Efendimiz Cebrail (as)ın vahiy getirmek için yada bir münasebetle yanına geldiğinde Hz. Aişe elbisesini çıkarmışsa yanından uzak durduğunu ifade etmiştir.
''Ey Aişe; Cibril, sen elbiseni çıkardığın zamanlarda yanına yanaşmıyor''[7]

 (فَإِنَّ جِبْرِيلَ أَتَانِي حِينَ رَأَيْتِ فَنَادَانِي فَأَخْفَاهُ مِنْكِ فَأَجَبْتُهُ ، فَأَخْفَيْتُهُ مِنْكِ ، وَلَمْ يَكُنْ يَدْخُلُ عَلَيْكِ وَقَدْ وَضَعْتِ ثِيَابَكِ ...) .

Kadın ve erkeklerin avretlerini örtmeleri ayetlerdeki örtünme emrinin gereğidir.

[وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ . إِلا عَلَى أَزْوَاجِهِمْ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُمْ فَإِنَّهُمْ غَيْرُ مَلُومِي [8]

Kadın ya da erkeklerin tek başlarınayken avretlerini açmaları ancak bir ihtiyaca binaen caiz olur. İhtiyaç dışında caiz olmaz.[9]
 
Rahmet Melekleri İle İlgili ek;

Rahmet melekleri girdikleri evlerdeki iman sahipleri için istiğfar ederler, dua ederler, nimetlerin mübarek kılınması için ev hanesi için hayır dua da bulunurlar.
Bu sebeple konu önemsenmelidir.
1-Rahmet melekleri içinde suret ya da köpek bulunan eve girmez.[10]

لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا صورة تماثيل
قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح

2-Evde köpek, suret ya da resim varsa melekler girmezler.[11]

لاَ تَدْخُلُ الْمَلاَئِكَةُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلاَ تَصَاوِيرُ

3-Rahmet melekleri sılai rahimi terk edenlerin yanına gelmez.

(إن الملائكة لا تنزل على قوم فيهم قاطع رحم

4-Anne babaya eza edilen ve hürmetsizlik edilen eve rahmet melekleri gelmez orada bulunmazlar. Yalan yere şahid edenlerin yanına da gelmezler…

ألا أنبئكم بأكبر الكبائر قلنا بلى يا رسول الله قال:الإشراك بالله وعقوق الوالدين، وكان متكئاً فجلس، فقال: ألا وقول الزور وشهادة الزور

5-Rahmet melekleri çan ve zil çalınan yerlerden de uzak durular.

 العير التي فيها الجرس لا تصحبها الملائكة

-Hz Aişe üzerinde zil gibi süsler bulunan cariyenin yanına girmemesini istemiş nedeni sorulunca rahmet melekleri zilin bulunduğu yere gelmezler hadisini nakletmiştir.

عن عائشة قالت:
بينما هي عندها إذ دُخِلَ عليها بجاريةٍ وعليها جلاجل يصوِّتن فقالت: لاتدخلنها عليَّ إلا أن تقطعوا جلاجلها وقالت: سمعت رسول اللّه صلى اللّه عليه وسلم يقول: "لاتدخل الملائكة بيتاً فيه جرسٌ"

6-Rahmet melekleri kötü kokular olan eve de girmezler.

الملائكة تتأذى بما يتأذى منه بنو آدم وفي رواية: تتأذى مما يتأذى منه الإنس.
إن الملائكة لا تدخل بيتاً فيه بول منتقع

Hadislerde ifade edilen sebeplerle evlere girmekten uzak duran melekler rahmet melekleridir. Ölüm meleği, amel defterlerinin kaydını tutan melekler hiçbir zaman insanların yanından ayrılmazlar.
Bkz.[12]

7-Rahmet melekleri bir insan namaz kıldığında namaz kıldığı hal ve oturuşunu koruduğu müddetçe ona hayır dua ve istiğfarda bulunurlar. Bu o şahıs yerini terk edinceye kadar devam eder.

عن أبي هريرة
أن رسول اللّه صلى الله عليه وسلم قال: "الملائكة تصلِّي على أحدكم ما دام في مصلاّه الذي صلّى فيه، ما لم يحدث أو يقم: اللهمَّ اغفر له، اللهمَّ ارحمه

8-Rahmet melekleri cünübün bulunduğu yerden de uzak durular.

عن علي ان النبي صلى الله عليه وسلم قال : ان الملائكة لا تدخل بيتا
فيه كلب ولا صورة ولا جنب

---Rahmet melekleri girdikleri evlerdeki iman sahipleri için istiğfar ederler, dua ederler, nimetlerin mübarek kılınması için ev hanesi için hayır dua da bulunurlar.


Resim Olan Yerde Namaz Kılmanın Hükmü İçin Linki Tıklayınız; 

Karikatür Türevi Resimler Çizmenin Hükmü, Heykel Yapmanın Hükmü,Tesettürsüz Video Çektirmenin Hükmü İçin Linki Tıklayınız;
 

 


[1] Ebu Davud es Sünen h no: 4017; et Tirmizi es Sünen h no: 2794; Tirmizi hadisin hasen derecesinde olduğunu ifade etmiştir.
[2] İbn Hacer Tağligu't Talik ala Sahih el Buhari II.160
[3] et Tirmizi es Sünen, h no: 2724
[4] İbn Hişam es Siyre I.239 ve 257; et Taberi et Tarih, I.208; el Beyhaki, ed Delail I.151vd; et Tabarani el Mucem el Evsat VI.287; el Heysemi Mecmauz Zevaid VIII.256 (Tabaraninin el Evsatında ki rivayetin senedi hasendir hükmünü verir) ez Zehebi, Siyer A'lam en Nubela II.116-117
[5] et Tirmizi es Sünen h no: 2712; el Buhari es Sahih h no: 271 /" اللَّهُ أَحَقُّ أَنْ يُسْتَحْيَا مِنْهُ مِنَ النَّاسِ/ ;
[6] et Tirmizi es Sünen h no: 2769; İbn Mace es Sünen h no: 1920
[7] Muslim es Sahih h no: 1619
[8] Muminun 5ve 6
[9] en Nevevi III.254
[10] et Tirmizi, es Sünen h no: 2084
[11] el Buhari es Sahih h no: 5949; Muslim es Sahih h no: 2106
[12] en Nevevi Şerh Sahih Müslim XIV.84; eş Şevkani, Neylul Evtar II. 106 Ayrıca bkz. Haşiyet İbn Abidin I.649

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort