İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Namaz |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Muhammed Önder |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2027-09-14 | Güncelleyen : /2020-03-22 |
Soru: Cuma namazını her hafta farz olduğu üzere kılıyoruz ve cuma namazının kabul edildiğini biliyoruz çünkü şartları gerçekleşiyor. Buna rağmen cumamız kabul olmuyor birde zuhri ahir kılalım diyorlar. Bende diyanetin ilmihalinde bu konu işlenmiştir.
Cuma Kabul Olmaz Diyerek Zuhri Ahir Kılmak Büyük Yanlıştır.
İbadette şek olmaz diyorum. Bu konuda kısa ve öz olarak bu kişilere nasıl cumanız kabul oluyor dememiz gerekir.
el Cevab:
-Cuma namazında devlet başkanının veya vekili olan bir şahsın cumayı kıldırması Hanefi fukahasının fetvalarındandır. Bir beldede tek bir yerde kılınmasıyla alakalı fetvalar da ortadadır.
Bu çerçeve de bu ictihatları ve fetvaları dikkate almadan davranırsanız Hanefi mezhebindeki fetvaya bağlanmış görüşün dışına çıkmış olursunuz.
Ama halife de yok vekili de aranızdan razı olunan birinin imametinde namazı kılarsanız son dönem Hanefi fukahasının verdikleri fetva çerçevesinde namaz sahih olur. Bir beldede birden fazla yerde kılınmaması içtihadı da ihtiyaca binaen halledilebilir.
Soru: Cuma namazını zuhru ahiri öğlenin farzı gibi kılıyordum molla sünnet gibi kılarsak hem farzın hem de nafilenin yerini tutar dedi ve sünnet gibi kılmaya başladım en doğrusu nedir?
el Cevab: Zuhru ahir zaten öğle namazı demek. Dolayısıyla namazı kılarken niyet bu şekilde olmalıydı.
Hem sünnet hem farz namaza niyet etmek caiz değildir. Efendimiz hem farz hem nafileye niyet etmeyi namaz kılmayı öğretirken men etmiştir.
Sünneti sünnet farzı farz olarak kılın.