İlim Dalı : Fıkıh | Konusu : Namaz |
Soruyu Soran : | Cevaplayan : Muhammed Önder |
Cevaplayanın Mezhebi: | |
Ekleyen : /2018-10-14 | Güncelleyen : Sümeyye Abacı/2020-04-18 |
Soru: çıplak ayakla namaz kılmanın hükmü nedir?
el Cevab: Ayakların çıplak olması namaza mani değildir. Bu konuda farklı fetvalar varsa da racih görüş budur.
Mülahaza: şems-i kimyâ
Kadının çıplak ayakla namaz kılması mekruh mudur?
el Cevab: Kerahat için bir vecih yok. Caizdir.
Hanefi mezhebinde ayakların avret olmaması meselesi İbn Nuceym'in konuyu özetlemesi aşağıdaki gibidir;
''Ayakların avret olup olmaması nda ihtilaf edilmiştir. Kenz sahibi, fakirlerin örtecek şey konusundaki zorluklarını ve ayakların günlük hayattaki ihtiyaca binaen sık sık kullanılmak durumunu dikkate alarak ayakların avret olmadığını fetvaya bağlamıştır. İmam Ebu Hanife’den ve mezheb imamlarımızdan ayaklar hakkında farklı rivayetler vardır.
Hidaye'de ve şerh el Camiu’s-sağir’de ayakların avret olmadığı fetvaya bağlanmıştır. Muhit’te de yine ayakların avret olmadığı tercih edilmiştir.'' [1]
İbn Nuceym ayakları avret olarak gören fukahayı da zikrettikten sonra el Mavsili’nin, ‘’namazda avret değildir, ama namaz dışında avrettir’’ tercihinde bulunduğunu kaydeder.[2]
Bu konuyla ilgili olarak şunlar da akılda tutulmalıdır.
- Ayeti kerimede, ‘’ görünenler müstesna’’dır, ifadesinden el, ayaklar ve yüz kasdedilmiştir. Hanefi mezhebinde esas olan anlayış budur.
- Kadının yüzünün ve ellerinin görenleri etkileyecek derece güzel olması durumunda yabancıların bulunduğu ortamlarda bu bölgelerin de kapatılması gerekir. Bu bir şeydir. Eller ayaklar ve yüzün açık olması durumunda namazın sahih olup olmaması başka birşeydir.
Konu hakkında ayrıca İbn el Humam, fethu’l kadir, I.258; İbn Nuceym, el Bahr er Raik, I.284; el Kasani, Bedaiu’s Sanai, V. 121’e bakılmalıdır.
Aşağıda ki bu arapça metin el Bahr er Raik’in metnidir.
-واستثنى المصنف القدم للابتلاء في إبدائه خصوصا الفقيرات وفيه اختلاف الرواية عن أبي حنيفة والمشايخ،
فصحح في الهداية وشرح الجامع الصغير لقاضيخان أنه ليس بعورة واختاره في المحيط،
وصحح الاقطع وقاضيخان في فتاواه على أنه عورة، واختاره الاسبيجابي والمرغياني.
وصحح صاحب الاختيار أنه ليس بعورة في الصلاة وعورة خارجها
[1] İbn Nuceym, el Bahru’r Raik şerh Kenz ed Dekaik, ı. 470 vd.
[2] İbn Nuceym, el Bahru’r Raik şerh Kenz ed Dekaik, I. 470 vd; ayrıca bakınız. el Mavsili, el İhtiyar, I.46