Hit (2312) F-1203

Teravih Namazında Aralarda Salavat Okumanın Hükmü

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Namaz
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2018-08-04 Güncelleyen : /0000-00-00
Soru: Hocam teravih namazında aralarda salavat okumak bidattir demek doğru mu?
 
el Cevab: Günün her vakti efendimize salat ve selam getirilebilir. Bu faziletli ameldir. Teravih namazının aralarında salatu selam getirmek asrı saadet sonrası ve sahabe döneminde yapılan bir amel değildir.
 
Ülkemizde bu rekât aralarında salatu selam verilerek yaşlılar ihtiyaç sahipleri ve hastalara biraz vakit kazandırılmaktadır. Susayan insanın ilaç içecek insanın abdest yenileyecek insanın bunu yapmasına vakit ayrılmış olmaktadır.
 
Müezzinlerin müezzinlikleri imamın tekbirini duymayacak kadar büyük cemaatte asrı saadette vardı. Ama müezzinlerin namaz sonrası tesbihlerini sesli yaparak cemaati de kendilerine uydurmaları fiili yoktu.
 
Namaz tesbihatının tamamı efendimizin fiilidir. Ama bunun cemaatle yapılması sabit değildir.
 
Toplu tesbihat yapılması asrı saadette var olduğundan namaz tesbihatının cemaatle yapılmasına bidat denilemez. Ama efendimizin veya sahabenin yapmadığı bir iş olduğundan namaz tesbihatı müezzin tekmil vermesiyle yapılmamalı ama müezzin duyulacak sesle tesbihatını yapsa cemaate hatırlatma babından bunu yapsa buna da ses edilmemelidir.
 
Aynı şekilde teravih namazı aralarında her zaman değil zaman zaman salatu selam getirilse bu bidat olmaz. Cemaat bilgilendirilip yanlış bir anlamayla teravihden zannedilmesi durumu ortadan kaldırılsa salatu selam getirilmesi de dini açıdan faziletli amel olarak kalmaya devam eder.
 
Mülahaza: Muhammed Saygın
"Toplu tesbihat yapılması asrı saadette var olduğundan namaz tesbihatının cemaatle yapılmasına bidat denilemez."
Üstadım bunun delilini aktarabilmeniz mümkün mü? Yani toplu tesbihatı sabit kılan rivayeti, eğer mümkünse.
 
el Cevab: Zikir meclislerini öven "Zikir meclisi" hadisi asrı saadette zikir meclislerinin olduğuna cemaatle zikrin meşru bir fiil olduğuna ve bu tür tesbih, tehlil, hamd, istiğfar ve dua ve niyaz içeren meclislerin İslami ve dinden olduğuna ve çok faziletli amellerden olduğuna delildir.
 
Ebu Hureyre (ra) dan:
"Allah tealânın meleklerinden dünya da dolaşıp zikir meclislerini arayıp bulduklarında meclis devam ettiği müddetçe orada toplanan melekler vardır... meclis bitince Arşa yükselip Allah tealâya ey rabbimiz şöyle bir meclisteydik seni zikrediyor, tesbih ediyor tekbir getiriyor tehlil ediyor hamdediyor ve senden niyaz ediyor sana dua ediyorlardı derler. Yüce Allah ne istiyorlar diye sorar. Melekler senden kendilerini cennete sokmanı istiyorlar... Senden cehennemden kendilerini korumanı ve azapdan azad etmeni niyaz ediyorlar. İşledikleri hata ve günahlarını affetmeni istiyorlar derler. Allah teâla da, onların istiğfarlarını kabul ettim ve istediklerini onlara lutf ettim, buyurur. Melekler ama aralarında çok günahkar bazıları da vardı, aralarına öylesine katılmışlardı derler. Allah tela onların hatırına o günahkârları da affettim buyurur..."[1]
 
عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال إن لله تبارك وتعالى ملائكة سيارة فضلا يتتبعون مجالس الذكر فإذا وجدوا مجلسا فيه ذكر قعدوا معهم وحف بعضهم بعضا بأجنحتهم حتى يملئوا ما بينهم وبين السماء الدنيا فإذا تفرقوا عرجوا وصعدوا إلى السماء قال فيسألهم الله عز وجل وهو أعلم بهم من أين جئتم فيقولون جئنا من عند عباد لك في الأرض يسبحونك ويكبرونك ويهللونك ويحمدونك ويسألونك قال وماذا يسألوني قالوا يسألونك جنتك قال وهل رأوا جنتي قالوا لا أي رب قال فكيف لو رأوا جنتي قالوا ويستجيرونك قال ومم يستجيرونني قالوا من نارك يا رب قال وهل رأوا ناري قالوا لا قال فكيف لو رأوا ناري قالوا ويستغفرونك قال فيقول قد غفرت لهم فأعطيتهم ما سألوا وأجرتهم مما استجاروا قال فيقولون رب فيهم فلان عبد خطاء إنما مر فجلس معهم قال فيقول وله غفرت هم القوم لا يشقى بهم جليسهم
 
Peygamber efendimizin Sahabenin Zikir meclisini görüp onları Allah'ın tebcil ettiğini haber vermesi rivayeti
 
Bu rivayet zikir meclislerinin efendimiz döneminde var olduğuna, efendimizin bunu onayladığına, Allah’ın meleklere bu meclislere bu niyetlerle katılanlardan razı olduğunu haber verdiğine delildir.
 
Ebu Said el Hudari (ra) dan:
"Peygamber efendimiz sahabeden bir halkayı ziyaret etti. Sizi bu halka da ne bir araya getirdi (ne niyetle toplandınız) diye sordu. Orada bulunan sahabiler sadece Allah’ı zikretmek ona bizi İslama hidayet ettiği için hamd etmek gayesiyle bir araya geldik, toplandık dediler. Peygamberimiz onlara Allah adıyla ant vererek soruyorum buraya sadece bu dediğiniz şey için mi toplandınız diye sordu. Onlar da evet Allah’a yemin olsun ki sadece bu gaye için toplandık dediler. Efendimiz; sizden bu söylediğinizin doğru olduğuna dair yemin etmenizi size güvenmediğim ya da niyetinizde töhmet ettiğim için sormadım. Az önce Cibril (as) bana geldi ve Allah'ın sizlerle bütün meleklere iftihar ettiğini haber verdi dediler[2]”…
 
 
عن أبي سعيد الخدري قال خرج معاوية على حلقة في المسجد فقال ما أجلسكم قالوا جلسنا نذكر الله قال آلله ما أجلسكم إلا ذاك قالوا والله ما أجلسنا إلا ذاك قال أما إني لم أستحلفكم تهمة لكم وما كان أحد بمنزلتي من رسول الله صلى الله عليه وسلم أقل عنه حديثا مني وإن رسول الله صلى الله عليه وسلم خرج على حلقة من أصحابه فقال ما أجلسكم قالوا جلسنا نذكر الله ونحمده على ما هدانا للإسلام ومن به علينا قال آلله ما أجلسكم إلا ذاك قالوا والله ما أجلسنا إلا ذاك قال أما إني لم أستحلفكم تهمة لكم ولكنه أتاني جبريل فأخبرني أن الله عز وجل يباهي بكم الملائكة
 
Mülahaza: Mehmet Yigit
Üstad itiraz edilen nokta salatu selamın hep bir ağızdan ve besteli bir şekilde yapılması
 
el Cevab: Cemaatle zikir yapılması meşru bir salih ameldir. Bu konular asrı saadetten bu yana bilinen ve sorun olmayan konulardır.
 
Hep bir ağızdan zikretmenin delilini zikretsem yeterli olur mu?
"Peygamberimiz bir mecliste iken aranızda Müslüman olmayan var mı diye sordu. Yok, cevabı alınca ellerinizi kaldırın ve hep bir ağızdan la ilahe illallah zikrini tekrarlayın buyurdular. Bir saat kadar bu şekilde zikrettik...
Meclisin sonunda efendimiz orada bulunanları Allah’ın kendilerini mağfiret ettiği haberiyle müjdeledi.[3]
 
عن راشد بن داود عن يعلى بن شداد قال حدثني أبي شداد بن أوس وعبادة بن الصامت حاضر يصدقه قال كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم فقال هل فيكم غريب يعني أهل الكتاب فقلنا لا يا رسول الله فأمر بغلق الباب وقال ارفعوا أيديكم وقولوا لا إله إلا الله فرفعنا أيدينا ساعة ثم وضع رسول الله صلى الله عليه وسلم يده ثم قال الحمد لله اللهم بعثتني بهذه الكلمة وأمرتني بها ووعدتني عليها الجنة وإنك لا تخلف الميعاد ثم قال أبشروا فإن الله عز وجل قد غفر لكم
 
Rivayeti el Heysemi senediyle nakletmiş hadisin hükmüne işaret etmiştir.
 
وعن يعلى بن شداد قال : حدثني أبي شداد بن أوس - وعبادة بن الصامت حاضر يصدقه - قال : كنا عند النبي - صلى الله عليه وسلم - فقال : " هل فيكم غريب ؟ " - يعني أهل الكتاب - قلنا : لا يا رسول الله ، فأمر بغلق الباب وقال : " ارفعوا أيديكم وقولوا : لا إله إلا الله " . فرفعنا أيدينا ساعة ، [ ثم وضع رسول الله - صلى الله عليه وسلم - يده ] ، ثم قال : " الحمد لله ، اللهم إنك بعثتني بهذه الكلمة ، وأمرتني بها ، ووعدتني عليها الجنة ، وإنك لا تخلف الميعاد " . ثم قال : " ألا أبشروا فإن الله قد غفر لكم " .
 
رواه أحمد ، وفيه راشد بن داود ، وقد وثقه غير واحد ، وفيه ضعف ، وبقية رجاله ثقات .
--------------------------------------------
Salatu selamın hep bir ağızdan yapılmasına "Allah ve melekleri peygambere salat ederler, ey iman edenler siz de peygambere salat ve selam edin" ayetinin umumu delildir.
Salatu selamın fazileti hakkındaki hadisleri incelerseniz cevabı bulabilirsiniz. Geniş vakitte onun da toplu yapılmasının delili olabilecek rivayetleri inşallah yazarım.
Besteli yani bir makam tutturarak zikir yapılması mübahtır. Hac'daki telbiye asrı saadetten bu yana bu bilinen makamla ve ritimle yapılıyor.
 
Müzik aletleri kullanılması ise delilsizdir. Öne sürülen deliller esasen yoktur. Mevlevi ve cerrahilerin zikir meclislerindeki birden fazla sünnete muhalefet sebebiyle bunların terkedilerek zikirlerin yapılmasını hatırlatmaktan başka söyleyecek laf yoktur.
 

[1] el Buhari es Sahih h no: 6045; Muslim es Sahih h no: 2689
[2] Muslim es-Sahih, h no: 2701; el-Beyhaki Şuabu'l-İman, h no: 511; et-Tirmizi, es Sünen, h no: 3326
[3] el Heysemi, Mecmau'z-zevaid ve Menbau'l-fevaid, hno: 16798
 
Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort