Hit (3627) F-1085

Sakalın Vacip Oluşunun Delilleri

İlim Dalı : Fıkıh Konusu : Atatürk,Sünnet
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2026-02-16 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: Sakal bırakmak sünnet değil diyenler var. Bu konudaki hüküm nedir? (26.02.2016)

el Cevab: 
1-Sakal Bırakmak Erkekler İçin Peygamber Efendimizin Sünnetine Dayanan, Fiiliyle Ve Emriyle Sabit Bir Vaciptir. 
-Müslüman erkeklerin bir meşru mazeret ya da yaşadıkları ülkede yasaklama olmadığı sürece peygamber efendimizin bu sünnetini ve emrini yerine getirmelidirler. 

Sakal sünneti yüzün belirli alanlarında çıkan tüylerin tıraş edilmemek suretiyle fıtratın korunması şeklinde uygulanır. Peygamberimizin şemailinde ve ilgili sözlerindeki şekilde sakal bırakılır ve bu çocukluktan ölüme kadar vaciplik ifade eden bir peygamber sünnettir. Emekli olunca ya da hac sonrası ya da yaş kemale erince bırakılması anlayışının aslı yoktur.

Peygamberimiz saç tıraşını da öğretmiş ve ya tamamını kısaltmayı ya tamamını uzatmayı emretmişlerdir. Ense ve kulak üstlerinden saç traş ederek üst tarafın bırakılmasından ya da kafanın tepe noktasının kesilip kazıtılmasını (Yahudi, Çinliler ve Budistlerde olduğu gibi) men etmişlerdir. 

2-Sakalın Sünnet Olmasıyla Sakal Sünnetinin Vaciplik(Gereklilik) İfade Etmesi Çoğu Zamanımız İnsanı Tarafından Karıştırılmaktadır. 
Aşağıda bu konudaki kafa karışıklığını giderek açıklamayı okuyabilirsiniz.

3-İslam Dinindeki Temel Hükümler Ve Kısımları 
İslam dininde temel hükümler; yapılması emredilenler ve kaçınılması emredilenler olarak temelde ikiye ayrılırlar. 
Yapılması teşvik edilenler ve peygamberimiz tarafından hiç aksatılmadan devam edilen fiiller ve yasaklanmasa da efendimizin şiddetle kaçındığı fiiller de vardır. Bir de yapılıp yapılmaması serbest bırakılan fiiller vardır.

4-İslam Alimlerinin Kuran Ve Sünnetteki Emir Ve Nehiylerin İfade Ettikleri Hükümler Hakkında Geliştirdikleri Kavramlar
İslam uleması bu üç farklı güçteki yapılma ve yapılmama grubu fiili dayanaklarının güçlülüğü ya da zayıflığı ya da başka ölçüleri göz önüne alarak fıkhi kavramlar haline getirmişlerdir.
Hanefiler ayetler hadisler icma ve kıyas ana delillerini dikkate alarak fıkhi hükümleri 7 kavramla ifade etmişlerdir.
1-Farz, 
2-Vacip, 
3-Sünnet (Mendub), 
4-Mubah,
5-Haram, 
6-Harama Mekruh(Tahrimen), 
7-Mekruh (Tenzihen)

Hanefi fukahası dışındaki mezhepler ise; 
1- Vacib 
2- Haram 
3- Sünnet   
4- Mekruh   
5- Mubah olmak üzere,  5 kavramla ifade etmişlerdir.

5 -Fıkhi Hükümlerin Kuranla Ve Sünnetle Ve Ya Sadece Kuranla Ya Da Sadece Sünnetle Sabit Olması Bir Vakıadır.
Bir fiilin sünnetle sabit olmasıyla sünnet hükmüne sahip olmasının farklı farklı manaları ve fiillerin hükümlerine yansımaları vardır.
Dini konularda bir konumun hükmü araştırılırken başvurulan çok sayıda delil vardır. Bunlara şer’i deliller denilir. Bunların ikisi temel kaynak diğerleri de yardımcı kaynak ve delillerdir. 
Bu delillerin 18 hatta daha çok sayıya ulaştıran müctehidler varsa da Kitap sünnet icma ve kıyas en önde gelen 4 temel delildir.
 
Bir şer’i dini hüküm Kuran ayetiyle sabit olabileceği gibi Sünnet ile de sabit olabilir. 
sünnetle bir farz sabit olabileceği gibi, bir haram da sabit olabilir. 
Bir mendub da bir mekruh ta bir mubahlık hükmü de sabit olabilir. 
Yani peygamberimizin bir fiili ya da sözü ya da emri farzlık ta ifade edebilir vaciplikte mubahlıkta haramlık ta mendublukta mekruhlukta...
 
6- Sünnetin; Farzlık , Vaciplik, Sünnetlik,Mubahlık ,Haramlık Ve Mekruhluk İfade Etmesi Ve Sakal Sünnetinin Delili Olan Hadislerin İfade Ettikleri Hükümun Tesbiti
Yukarıda ifade ettiğim konulardan bazıları; ayetle değil ama peygamberimizin sünnetiyle (fiiliyle, teşviki, mülazemet edip terkedilmesini yasaklamasıyla) sabittirler.
- Gereklilik ifade eden ve içeren bir peygamber uygulamasının yapılması ve terkedilmemesi ise; o fiilin dayanağı olan rivayetin güçlülüğü çerçevesinde vücub (vaciplik) ifade edebilir.. 
-Yani bu fiiller sünnetle sabittir. Ama ilgili rivayetin güçlülüğü ve efendimizin hiç terketmeyip, terkedilmesini nehyetmesi karinesi doğrultusunda vaciplik (uyulması gerekliliği) ifade eder. 
Bunlara göre; Sünnetin terki peygamber (ﷺ) in mülazemet ettiği ve muhalefet edilmesini yasaklayarak devam ettiği , hiç terketmediği vb sıfatlardan birine sahip (ama sünnetle sabit) fiillerde günahtır. 
-Efendimizin nakil açısından güçlü olan bir emrine muhalefet içerirse ''kebira '' hükmünü alır. Efendimizin söylediği sabit bir emri inkar içerirse sahibini dinden çıkarabilir.
Sakal sünneti, müsriklere yeme içme giyim kıyafet vs de muhalefet etmeyi emreden emirlerinde durum böyledir. İlgili fiilin dayandığı delilin rivayet açısından güçlülüğüne ve ifade ettiği kesinlik ya da yasaklama açılarına bakılırsa bu fiillerden bazıları vaciptir. Ve terkedilmeleri günah olacaktır. Bu fiillerden bazılarının yapılması ilgili sünnet metninin içerdiği hükme göre mekruhtur ve bunlardan kaçınılması gerekir. 
Yine cemaatle namazın terkedilmesi, müekked sünnetlerin önemsenmemesi ve terkedilmesi de bu bağlamda mutalaa edilir.
-Sünnet olan sünnetle sabit bir fiil eğer nafile amel fazaili amel niteliğindeyse ve terkedilmesi hakkında bir yasaklama ya da kınama içermiyorsa hılaful evla ya da faziletli amelin terki olur ve mubahlığa yaklaşır. Terkedilmesinden bir itab ve ya ceza gerekmez. Müekked olmayan sünnetler ve sadece daha fazla ecir kazandıracak nafileler evvabin, duha, abdest namazı gibi..

7- Sakalın Kesilmesinin Ya Da Bırakılmasının Adet Olması Ve Kesilmesinden Bir Günah Gerekmeyeceği Anlayışının Sahipleri Birçok Şeri Hükmü İnkar Eden Modernistlerdir.
Sakal sünneti hakkında yakın dönem akademisyenleri fıtri sünnettir terkedilmesi itab gerektirmez kanaatini izhar etmişler ve bu söylem akademik çevrelerde (kanuni yasaklamalarla paralel olarak) yaygınlaşmış ve kanıksanmıştır. 
Müekked sünnetlerin bağlayıcılığının olmaması kanaati de yine akademik çevrelerin oryantalist etki çerçevesinde benimseyip yaygınlaştırdıkları bir akademik kanaattir. 
Belediye nikahının dini nikaha denk olması, miras hukukunun geçerliliğini günümüzde yitirmesi, dar kavramı, islami siyaset ve devlet, vela ve bera kavramları, kadınlarla alakalı çok sayıda fıkhi hükmün geçersiz kabul edilmesi de yine aynı bakış açısıyla kanaat edilmiş İslam fıkhında yeri olmayan akademik kanaatlerdir. 

Otel Tekstili antalya escort sakarya escort mersin escort gaziantep escort diyarbakir escort manisa escort bursa escort kayseri escort tekirdağ escort ankara escort adana escort ad?yaman escort afyon escort> ağrı escort ayd?n escort balıkesir escort çanakkale escort çorum escort denizli escort elaz?? escort erzurum escort eskişehir escort hatay escort istanbul escort izmir escort kocaeli escort konya escort kütahya escort malatya escort mardin escort muğla escort ordu escort samsun escort sivas escort tokat escort trabzon escort urfa escort van escort zonguldak escort batman escort şırnak escort osmaniye escort giresun escort ?sparta escort aksaray escort yozgat escort edirne escort düzce escort kastamonu escort uşak escort niğde escort rize escort amasya escort bolu escort alanya escort buca escort bornova escort izmit escort gebze escort fethiye escort bodrum escort manavgat escort alsancak escort kızılay escort eryaman escort sincan escort çorlu escort adana escort