Hit (1797) F-1031

Ebubekir Sifil Hocanın Mezhepler Üstü Fetvası

İlim Dalı : Fıkıh Konusu :
Soruyu Soran : Cevaplayan : Önder Nar
Cevaplayanın Mezhebi:
Ekleyen : /2022-12-15 Güncelleyen : /0000-00-00

Soru: 1-''galu bela '' günü israiliyat olabilir mi? Ruhlar aleminde Allah Teala'nın ben sizin Rabbiniz değil miyim, dediğinde evet sen bizim Rabbimizsin dediğimiz hurafe mi?
2- 2 yaşını tamamlamış kız ya da erkek çocuğun bir kadını veya sütünü emmesi durumunda, sütanneliği ve sütkardeşliği durumu oluşur mu?
Ebu Bekir Sifil'in mezhepler üstü fetvasına ne diyorsunuz?

el Cevab:
(farklı konularda soru sorduğunuzda ayrı sorular halinde sormalısınız)
C1- Adem (as) yaratıldıktan sonra onun zürriyetinden gelecek insanların ruhları çıkarılıp onlara ''ben sizin rabbiniz değil miyim'' şeklinde hitap edilmesi ve ruhların evet elbette sen bizim rabbimizsin'' demeleri kalu bela=elest günü=misak günü=zerre günü olarak isimlendirilmiştir. ve ayetle sabittir. 
İmam et Tahavi el akide isimli eserinde ''Allah’ın adem ve zürriyetinden aldığı misak haktır sabittir.'' Şeklinde bu inancı ispat etmiştir. 
Bu günün İsrailiyattan olması iddiası ez Zemahşeri’nin ilgili ayetteki ifadelerin temsili ifadeler olması anlayışına dayanır. Mutezilenin benimsediği ve yakın dönemden Menar sahibi Reşid Rıza’nın da desteklediği, çok sayıda akademisyenin de doğru kabul edip naklettikleri bir anlayıştır. 

C2- 2 yaşını tamamlamış çocukların süt emmesiyle süt akrabalığı (süt çocukluğu, sütkardeşliği) oluşmaz. 4 mezhebin fetvaları bu şekildedir. 
Hz. Aişe (ra)dan nakledilen büyük insanın süt emmesi durumunda süt akrabalığının oluşması fetvası sahabei kiram tarafından uygulanmamış ve Allah Rasulünün bu izni sadece salim hakkında verdiği şeklinde anlaşılmıştır. 
Hz. Aişe’nin bu fetvada ısrar etmesi değişik şekillerde yorumlanmıştır. 
Bizzat Aişe validemizin naklettiği rivayette efendimiz Aişe (ra)ı uyarıp sütkardeşliğinin süt emme yaşlarında sübut bulacağı uyarısında bulunduğu Buhari tarafından rivayet edilmiştir. bk.[1]  

دَخَلَ عَلَيَّ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَعِنْدِي رَجُلٌ، قَالَ: (يَا عَائِشَةُ، مَنْ هَذَا)؟ قُلْتُ: أَخِي مِنْ الرَّضَاعَةِ. قَالَ: (يَا عَائِشَةُ، انْظُرْنَ مَنْ إِخْوَانُكُنَّ؛ فَإِنَّمَا الرَّضَاعَةُ مِنْ الْمَجَاعَةِ)

Peygamberimizin diğer hanımları süt akrabalığına sebep olan süt emzirmenin emzirme yaşlarında (2 yıl) da oluşacağını sonrasında oluşmayacağı haberini efendimizden nakletmişlerdir. Bk.[2] 

 (لَا يُحَرِّمُ مِنْ الرِّضَاعَةِ إِلَّا مَا فَتَقَ الْأَمْعَاءَ فِي الثَّدْيِ، وَكَانَ قَبْلَ الْفِطَامِ)

Hz. Aişe’nin fetvasına da katılmadıklarını ve efendimizin bu izninin salime özel olduğunu açıkça ifade etmişlerdir. Bk.[3]  
عن عائشة رضي الله عنها قالت: جَاءَتْ سَهْلَةُ بِنْتُ سُهَيْلٍ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَتْ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، إِنِّي أَرَى فِي وَجْهِ أَبِي حُذَيْفَةَ مِنْ دُخُولِ سَالِمٍ وَهُوَ حَلِيفُهُ؟ فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: (أَرْضِعِيهِ). قَالَتْ: وَكَيْفَ أُرْضِعُهُ وَهُوَ رَجُلٌ كَبِيرٌ؟! فَتَبَسَّمَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ: (قَدْ عَلِمْتُ أَنَّهُ رَجُلٌ كَبِيرٌ). وَفِي رِوَايَةِ: "فَضَحِكَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
İşte bu sebeple 4 mezhep fakihleri emme yaşını doldurmuş çocukların süt emmeleri durumunda süt akrabalığının oluşmayacağında ittifak etmişlerdir. Fetva da bu çerçevededir.
Ek:
-Bilineceği üzere şartlar değişmedikçe hükümler değişmez. Buna göre, bir erkek eşinin yada bir başka kadının sütünü kasten ya da kaz ile içme durumunda olsa hanımı kendisinin süt annesi haline gelmez. Ya da o kadın kendisine süt akrabası olmaz. 
-2 yaş üzerindeki süt içme ve emme durumlarında sütanneliğinin ve akrabalığının oluştuğunun iddia edilmesi gerçekten müşkül durumlar ortaya çıkaracak bir fetva olur. 

Ebubekir Sifil hocanın böyle bir fetva verdiğinden öncelikle emin olmak lazım.
Ek: Ebubekir Sifil hocanın konu hakkındaki açıklaması hakkındaki link için tıklayınız:
-Hoca, Hollanda da Suriyeli çocukların gayrimüslim ailelere verilmesine engel olmak için büyüğün emzirilmesi suretiyle süt akrabalığı tesis edilmesine zahiri mezhebine göre cevaz vermiş görünüyor.
Fetvadaki detaya bakılırsa bu fetva sadece annesi babası kayıp çocuklar hakkında verilmiş. Ama bu detay bile fetva tekniği açısından ayrıca sıkıntı sebebidir. Bir fetva üst kurulu olsa kesinlikle fetva kurulundan geri dönecek bir fetva uygulaması olmuş.

-Peygamberimizin Salim (ra) hakkındaki iznine ona özel izindir. Hz. Aişe'nin buna dayanarak büyüklerin de bir kadının sütünden içmesi durumunda süt akrabalığı gerçekleşeceği şeklindeki fetvasına sadece Hz. Aişe'ye nispet edilen bir fetva gözüyle bakan birisinin, Hollanda hükümetinden Müslüman çocuklarını kurtarmak için zahirilerin şaz fetvalarını dayanak göstermesi arka planında başka bir söylenmeyen sebep olduğu hissi uyandırıyor.
-Muhtemelen durum şudur. Hollanda hükümeti mezhep ayrımı yapmadan Müslüman ilim adamlarından birinin fetvası olması durumunda onu dikkate alıyordur. Ebubekir hoca da bunun öne sürülerek çocukların kurtarılması mümkünse bu fetvayı öne sürebilirsiniz demiştir. Durumu belki ileri bir zamanda hoca açıklar.
Ek:
2 yaşından büyük insanların bir kadının sütünü içtiğinde süt akrabalığı oluşacağını söylemek çok sayıda karı-kocayı zor durumda bırakacaktır. Gerek özelden gerekse sosyal hayat içerisinde sorulan sorulara bakılırsa emziren kadının sütü bir şekilde eşleri tarafından içilmektedir. Aynı şekilde sütannesi tutan ailelerde zaman zaman sütün sıcaklığına bakmak için yabancı kadının sütü tadılmaktadır. 
Çocuk için gelen süt evdeki insanlar tarafından kazara içilebilmektedir. 
Bütün bu ve benzer durumlarda da süt akrabalığı oluşsa epeyce bir mahzurlu durum oluşmuş olurdu.
La ilahe illallah Muhammedun Rasulullah 

 



[1]  el Buhari, es Sahih, h no: 5102
[2]  et Tirmizi, es Sünen, h no: 1152 
[3]  Müslim, es Sahih, h no: 1453